- Vi får så mye spørsmål om ulike nedbrytninger av tall, så det vi går ut med, for all enkelhet, er konsernregnskapet, sier Moods of Norway-gründer, Simen Staalnacke, til Nettavisen NA24.

Det er snart ett år siden selskapet åpnet flaggskipbutikk i den amerikanske metropolen. Etableringen blir av mange omtalt som selskapets syretest, men hvor mye bedriften omsetter for der borte vil altså ikke gründerne avsløre.

- Det har vært ett veldig bra år der borte. New Yorkerene liker tydeligvis glade klær fra Norge. Under åpningen påpekte mange at butikken minnet om en norsk fornøyelsespark - og det er jo koselig, sier Staalnacke.

- New York er litt annerledes
Til tross for hemmelighetskremmeriet omkring New York-omsetningen, legger ikke Staalnacke skjul på at selskapet er godt fornøyd med butikken i «The Big Apple». Det var 6. september i fjor at gründerne åpnet sin flaggskipbutikk på Manhatten, som er den andre konseptforretningen til Moods of Norway lokalisert i USA. I 2009 åpnet nemlig Mood-gutta en butikk i Los Angeles, nærmere bestemt i eksklusive Beverly Hills.

Butikken i New York ligger i trendy Soho.

- Soho er jo en av de beste og mest kjente shoppingområdene i verden, så vi er veldig stolte over å ha vår egen glade butikk der. I tillegg har vi showrom i kjelleren, så mye av innsalgene til østkysten foregår derfra, forteller Staalnacke.

- New York er også litt annerledes enn LA-butikken. I og med at sesongene er mer like Norge der har vi en større del av vinterkolleksjonen der, fortsetter klesgründeren.

Staalnacke medgir at USA er et viktig marked for selskapet.

- USA er jo vårt største satsingsfelt så vi åpner vår tredje Moods of Norway butikk den 5. September i Mall of America, i Minneapolis. Så da er vi på begge kystene og midt i glade USA. I tillegg til våre tre butikker leverer vi til rundt 70 butikker ellers i USA.

- Koster mer enn før
Det er Stefan Dahlquist, Peder Kristian Børresen og Staalnacke som i sin tid etablerte Moods for Norway. Gjennom Super Duper Wuper eier Staalnacke rundt 28 prosent av morselskapet til Moods of Norway. Børresen har en like stor andel i sitt eget selskap Cocktails & Dreams. Dahlquist eier minst av trioen. Han er oppført med rundt tre og en halv prosent.

Konsernregnskapets årsregnskap for 2012 viser at resultatet nesten er halvert for Moods of Norway.

Fra et resultat før skatt i 2011 på 96 millioner kroner til i underkant av 50 millioner kroner i 2012. I årsberetningen ble dette forklart med at selskapet i 2012 hadde store investeringer og økte satsinger, med åpning av et rekordhøyt antall nye egne brand stores.

Flere ledere og nye IT-systemer skal også ha utgjort noen av utgiftspostene, men selskapet meldte om a det er bedre råvårer og økt kvalitet som koster mest.

- Vi har jo alltid satt kvaliteten høyest når vi designer klær, det må man i fashionbransjen i dag. De siste sesongene har vi utvidet kolleksjonene med mange nye tekstilkvaliteter og sammensetninger som koster mer enn før, dette for å videreutvikle designet og kunne lage akkurat det vi føler passer til Moods. Så økt kvalitet er nok ett resultat av en mer omfattende design og sourcingprosess, sier Staalnacke.

- En ansiktsløftning
Moods of Norway ble etablert i Stryn i 2003 av gründerne Stefan Dahlquist, Peder Kristian Børresen og Simen Staalnacke. I år er det ti år siden gründerne tok sitt første skritt mot den internasjonale motescenen.

Fredag inviterer Moods of Norway til ti-årsfest når de arrangerer motevisning i Oslo Spektrum. Moods of Norways motevisning er som et høydepunkt å regne under Oslo Fashion week, og det er ikke uvanlig at kjendiser av ulik kaliber dukker opp på catwalken.

I februar i år dukket blant annet Ari Behn med englevinger opp på catwalken, og også Christian Ringnes og Tone Damli Aaberge er blant dem som har vist frem Moods of Norway-klær under det gründerne selv omtaler som folkefester.

- Det føles jo helt utrolig at den lille nachspiel ideen vår nå er blitt ti år, så det skal feires til gavns, sier Staalnacke.

Over 6000 er ventet til bursdagsfesten.

- Det blir ett tilbakeblikk på de ti årene som har gått, både med modeller vi har brukt, musikk innslag som har vært tidligere, og kolleksjoner vi har tegnet. Det er ikke bare showet som markerer ti års jubileet, det blir også små feiringer i våre butikker samt at vi har laget en egen jubileums kolleksjon som kommer i butikk på fredag, det er en «best of»-kolleksjon fra de ti årene, så mange vi nok å kjenne igjen en del key products der, sier Staalnacke.

- De har for øvrig fått en liten ansiktsløftning og nye snitt og passformer, legger han til.

- 350 ansatte
- Hvordan vil dere si at Moods of Norway-merket har utviklet seg de siste 10 årene?

- Moods er jo vår lille baby og vi er storfornøyd med hvordan den har vokst opp. Vi har jo gått fra at tre karer satt på rommet hjemme i Stryn, til å bli 350 ansatte. På de ti siste årene har det skjedd så utrolig mye, og det har skjedd ganske så kjapt. Vi har fått skapt veldig mye, møtt mange utrolige personer, opplevd de rareste ting og fått utviklet den jobben vi synes er morsomst i hele verden, sier Staalnacke.

- Det har også vært en enorm utvikling på produkt siden, vi startet jo som ett rent herremerke, og nå har vi jo en feiende flott damekolleksjon, sko, klokker, parfyme, accessories, sport kolleksjon og til og med ett vaffeljern, oppsummerer han.