Robin Kamark var tidligere kommersiell direktør i SAS, men gikk i 2012 til stillingen som konserndirektør for salg, markedsføring og forretningsutvikling i Storebrand ASA.

Den 7. april sendte Storebrand ut en børsmelding om at Robin Kamark har sagt opp sin stilling «for å begynne i en internasjonal topplederstilling».

«Ser frem til å jobbe globalt»
Nå er det klart at han går inn i toppledelsen i Etihad Airways, og at han blant annet får ansvar for milliardsponsoratet i fotballklubben Manchester City.

- Jeg ser virkelig frem til å jobbe globalt med å videreutvikle Etihad-gruppens investeringer, sier Robin Kamark til Nettavisen.

Takker for kraft og energi
- Robin har evnet å løfte Storebrand kommersielle virksomhet betydelig siden han startet i denne rollen for Storebrand høsten 2012. Jeg ønsker å takke Robin for den kraft og energi han har tilført Storebrand, og ønsker han lykke til med ny internasjonal toppstilling, uttalte Storebrand-sjef Odd Arild Grefstad i meldingen.

Etihad Airways ble etabler ti 2003, og er det nasjonale flyselskapet i Abu Dhabi i De forente arabiske emirater.

Manchester City-sponsor
Selskapet eies av Abu Dhabi, og økonomiske interesser fra emiratet er også involvert på eiersiden i Manchester City.

Flyselskapet har gitt navn til Manchester Citys stadium, og fotballklubbens styreformann er khalifen Khaldoon Al Mubarak.

Ifølge Wikipedia opererer Etihad mer enn 1.000 flyvninger i uken, til over 120 destinasjoner over hele verden.

80 milliarder i omsetning
Selskapet fraktet 17,4 millioner passasjerer i fjor, og omsatte for 9,0 milliarder dollar - eller rundt 80 milliarder kroner.

Etihad er mer enn tre ganger større enn Norwegian, og mer en dobbelt så stort som SAS.

Etihad har omfattende eierinteresser i andre flyselskaper, blant annet i Alitalia, Jet Airways, Air Berlin, Niki Air, Air Serbia og Air Seychellene. Selskapet har også eierinteresser i Virign Australia.

Selskapet har over 26.000 ansatte, og har hatt enorm vekst de siste årene.

Etihad Airways har vært hovedpartner for Manchester City siden 2009, og har også gitt navn til klubbens hjemmebane Etihad Stadium.

Også andre økonomiske interesser fra Abu Dhabi er tungt involvert i klubben - blant annet det nasjonale turistbyrået og teleselskapet Etisalat.

Her er Citys globale partnere: Mange fra Abu Dhabi

Ifølge den britiske avisen The Guardian inngikk Manchester City en sponsoravtale med Etihad på rundt 4,5 milliarder kroner over ti år, eller rundt 40 millioner pund i året, fra 2012.

Avtalen skal ifølge Mirror nå være på vei til å bli doblet, til 80 millioner pund i året - eller 930 millioner kroner.

Etihad har også inngått sponsoravtale med den fotballklubben New York City FC i den amerikanske ligaen MLS. Klubben har berømte spillere som David Villa og Andrea Pirlo, samt den norske keeperen Eirik Johansen - og trenes av Patrick Vieira.

Toppsjef i eierinteressene
Robin Kamark blir ny toppsjef i det som heter Airline Equity Partners, altså flykonsernets eierinteresser i andre flyselskaper og andre investeringer.

- Etihad har blant annet investert betydelig i selskaper som Alitalia, Air Berlin, Jet Time (India), Virgin (Australia), Air Sehchelles, samt Etihad Regional, sier Kamark til Nettavisen, og legger til at han «ser virkelig frem til å jobbe globalt med å videreutvikle Etihad-gruppens investeringer».

Kamark erstatter Bruno Matheu, som bare satt i stillingen fra mai 2016,og som ifølge Etihad har forlatt selskapet «av personlige årsaker».