OSLO (Nettavisen): - Jeg skjønner at det er gøy å sitte på desken og «jazze med gutta», og jeg er inneforstått med at Weifa blant annet har intimsåpe i sin portefølje og har reklamert med vaginaer, men kjønnsorganhumor på coveret i et intervju med en kvinnelig toppleder er bare fryktelig infantilt og gammeldags, sier en oppgitt Susanne Kaluza.

Kapital svarer med å vise til at Weifa selv bruker begrepet i sin markedsføring.

Les også: Jan Ludvig Andreassen:- Bolignedturen er allerede i gang

Vekst på intimsåpe

Den tidligere bloggeren - nå rådgiver i utviklingsbyrået Trigger - reagerte da hun så forsiden på finansbladet Kapital 11. mai. I sin omtale av et strålende kvartalsresultat i farmasi-selskapet Weifa og med et bilde av Weifa-sjef Kathrine Gamborg Andreassen på forsiden, hadde Kapital valgt følgende tittel: «Gullvagina». Kapitals poeng var at Weifa gjør det godt blant annet med intimvask-produkter.

- Er dette virkelig en grei tittel å bruke om en kvinnelig næringslivsleder? spør Kaluza i en kommentar på Facebook. Flere reagerer som henne:

- Deskhumor gjør seg best på desken. Dårlig deskhumor gjør seg ikke i det hele tatt, skriver én.

«Ville en mann som leder et suksessrikt selskap bli møtt med liknende seksualiserte titler?» Susanne Kaluza

- Deskfaglig minner dette meg om da Adresseavisen i 2004 skrev om bruddet mellom Celina Midelfart og Ole Robert Reitan med stort bilde av Midelfart og tittelen «Milliardsprekken». Ville en mann som leder et suksessrikt selskap bli møtt med liknende seksualiserte titler? spør Kaluza.

- Tilbake til 70-tallet

- Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn dette i 2017. Jeg opplever at pressen er blitt bedre og at bevisstheten rundt dette øker. Derfor er dette så utrolig skuffende. Kapital drar oss tilbake til 1970-tallet, sier Kaluza til Nettavisen.

- Trygve Hegnar, ansvarlig redaktør i Kapital, er en klok mann. Han burde ha kommet på noe bedre, mener Kaluza.

Viser til Weifas markedsføring

I svaret fra Kapital spør de om Nettavisen og Kaluza har lest artikkelen, og det vises til at Weifa selv har brukt begrepet «Gullvagina» i sin markedsføring.

(Se svaret fra Kapital lenger ned).

Det var reklamebyrået Los & Co som i 2016 lanserte begrepet som en del av en kampanje for Weifa. Da ble det blant annet laget et smykke, et gullforgylt vaginasmykke, som ble lansert på Asans Facebook-side. Her kunne kvinner og jenter nominere seg selv eller andre til å få et slikt smykke.

Kaluza synes det er verdt å merke seg at Kapital har valgt å fokusere på omsetningen av intimvask-produkter når det er andre produkterområder - som smertestillende, hoste- og forkjølesesprodukter, hvor omsetningen økte mer.

Økte omsetningen

Innen dette segmentet, som også omfatter intimfask-produktene fra Asan, rapporterte Weifa etter første kvartal om en omsetning på 99,6 millioner kroner, en økning på 3,6 prosent sammenlignet med samme periode i 2016.

Kaluza mener det at Weifa blant annet selger intimsåpe og reklamerer med vaginaer ikke legitimerer at Kapital kliner tittelen «Gullvagina» over ansiktet til den kvinnelige toppsjefen på front.

- Jeg har forståelse for at Kapital kan bruke den tittelen. Men betyr det at de bør gjøre det? At det er en klok tittel å bruke om en kvinnelig næringslivsleder? spør Kaluza. Hun kaller forsvaret til Hegnar «lettvint».

- Hvis vi ser på resultatene Gamborg Andreassen leverte, økte hun omsetningen i hostesaft-kategorien til Weifa med 33 prosent i første kvartal 2017. Omsetningen i kategorien for intimvask og-dusjprodukter, som Asan er en del av, økte med 7 prosent. Skulle tittelen vært «Gullhalsen»? Selskapet tjener også langt mer penger på paracet og paralgin, uten at tittelen blir «Gullhodet» eller «Gullhjernen». Denne tittelen er åpenbart valgt fordi det er artig å kunne koble en dame med et kjønnsorgan, sier hun.

Slik svarer Kapital

Vibeke Holth, redaktør i Kapital, svarer slik på vegne av bladet på spørsmålene Nettavisen oversendte på epost. Holth har bedt om at hele svaret gjengis i sin helhet.

- Er dette en forside og en tittelbruk Kapital er stolt av?

– Overskriften «Gullvagina» spiller på den humoristiske kampanjen #Gullvagina som Weifa og toppsjef Kathrine Gamborg Andreassen selv har lansert i samarbeid med komikerne Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne. Dette for å gi helseinformasjon til kvinner og skape blest om selskapets intimsåpe, Asan. Hadde Susanne Kaluza og Nettavisen tatt seg bryderiet med å lese portrettet, som er en hyllest til en dyktig kvinne i næringslivet, hadde de allerede i åpningssetningen sett at vi skrev: «Ha oss unnskyldt når vi dukker under beltestedet, men tittelen du nettopp leste er ikke et frekt påfunn fra Kapital, men derimot en hashtag eller en emneknagg vårt intervjuobjekt og hennes team i legemiddelselskapet Weifa selv har lansert.»

«Kapital bidrar her til å ufarliggjøre et viktig tema, kvinners helse og underliv.» Vibeke Holth, redaktør.

Overskriften er forelagt Andreassen og hennes team i Weifa, som har godkjent bruken. Hvis ikke hadde vi neppe brukt tittelen. Det er et særdeles velskrevet portrett, med en humoristisk vri, og Kapital bidrar her til å ufarliggjøre et viktig tema, kvinners helse og underliv. Det er vi stolte av. Minner i den forbindelse om Piet Heins læresetning: «Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.»

- Kan man tenke seg koblingen kjønnsorgan og resultattall brukt også om mannlige næringslivsledere som gjør suksess innen farmasi eller tilsvarende?

- Hvis en mannlig næringslivsleder og to komikere hadde lansert en kampanje som het #Gullpenis, og vedkommende kunne vise til like gode resultater som Gamborg Andreassen og var verdig et portrettintervju, er det mye mulig vi hadde laget en humoristisk vri på det, ja.

- Er dere enig med Kaluza i at dette er en tittelbruk som viser pressens seksualisering av kvinner?

- Nei! Kapital er antagelig den publikasjonen i Norge som har gjort, og gjør, mest for å fremme dyktige kvinner i næringslivet. Det gjør vi alltid på en respektfull måte. Alle som leser saken, vil si at portrettet er skrevet med stor respekt for Weifa-sjefen, svarer Vibeke Holth.

Har du sett denne videoen?