– Vår digitale innholdsstrategi er en suksess. Amedia leverer solide resultater som sikrer våre lokalaviser stor konkurransekraft, sier konsernsjef Are Stokstad.

Slik starter pressemeldingen fra Amedia som har tittelen «Sterkt resultat for Amedia i 2016».

Det mediehuset ikke nevner er at bunnlinjen er godt og vel halvert.

Amedia fikk et resultat før skatt på 123 millioner kroner i 2016. Ned fra 267 millioner kroner i 2015. Med andre levere kosernet en bunnlinje som er 134 millioner kroner svakere i 2016.

Også driftinntektene faller kraftig. Fra 4,2 milliarder til 3,8 milliarder for mediegiganten.

Annonseinntektene i sammenlignbare aviser ble redusert med 16 prosent eller 257 millioner i 2016, og både papirannonseringen og den digitale annonseringen går tilbake, heter det i pressemeldingen.

– Annonsemarkedet var krevende også for Amedia i 2016, fortsetter Stokstad.

Konsernets EBITDA – inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger – er 422 millioner. Nesten på nivå med 2015 og 431 millioner kroner.

Amedia eier 50 prosent av Mediehuset Nettavisen.