TV-tallene for 1. desember viser at nordmenn ikke har gått lei av julekalenderne.

Desidert flest seere hadde NRK med reprisen på Julekongen fra 2012. Første episode ble sendt både på NRK1 og NRK3 (Super) klokken 18, og de samlete tallene ble 343.000 seere (201.000 på Super).

- Det er viktig å ta med at barn under 12 år ikke er regnes med i de offisielle tallene. Ifølge NRK var det 150.000 til 200.000 seere i denne gruppen, sier TV-ekspert Glenn Engebretsen i MEC til Nettavisen.

De offisielle tallene gjelder også kun lineær TV; digitale seere og brukere av NRK-appen er altså ikke med i den offisielle målingen. Heller ikke reprisesendinger.

- Såkalt «TSR» (total screen rating) for Julekongen var dermed veldig høy. Det er tydelig at serien appellerer til seerne, fortsetter Engebretsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

The Julekalender for åttende gang
TV 2 satser nok en gang på The Julekalender, som første gang ble sendt i 1994. 74.000 seere fikk med seg den sjuende repriserunden på TV Zebra fra klokken 18.25.

- Det gir en markedsandel på 6,7 prosent, noe som er veldig gode tall for Zebra, påpeker Engebretsen.

354.000 så Asbjørn Brekke
Kveldens siste julekalender, som er den eneste nyproduserte i år, er Asbjørns julekalender. Espen Eckbos rollefigur inviterer kjente personer på førjulstreff, og i den første episoden var det Tone Damli Aaberge som måtte svare på Asbjørn Brekkes banale og til dels intime spørsmål.

- Episoden ble sett av 253.000 personer og ga TV Norge en seerandel på 19,6 prosent. Det er meget gode tall for TVNorge, påpeker Engebretsen.

Ifølge Kampanje ble reprisen klokken 23.15 sett av 101.000 personer.