Et møtereferat Finnmark Dagblad har fått tilgang til avslører at flyselskapet Viking International Airlines har som mål å gå inn som majoritetsaksjonær i Northcape Turnaroundport AS, og fullfinansiere selskapet slik at selskapet har en aksjekapital på 50 millioner kroner.

Ifølge referatet, som er fra et møte avholdt 20. og 21. mai mellom blant annet Northcape Turnaroundport AS og eier av Viking International Airlines, John Kunkle, betyr dette at man kan gjennomføre alle påkrevde investeringer i den maritime delen av snuhavnoperasjonene.

Krever garanti

Ifølge referatet har det amerikanske selskapet, eller grupperingen som de omtales som i referatet, en finansieringsramme på 100 millioner USD. Deres amerikanske bankforbindelse ber imidlertid om en bankgaranti på 40 millioner USD fra Innovasjon Norge. Som sikkerhet for garantien er selskapet villig til å tilby blant annet fem Boeing 747 «Jumbojet» og aksjemajoriteten i Northcape Turnaroundport AS. I referatet framholdes det at den amerikanske banken krever garantien fra Innovasjon Norge.

«Dersom de ikke får en norsk bankgaranti vil de uansett fortsette planleggingen av flyfrakt med cargo over Lakselv lufthavn Banak, men da kun med de to flyene de nå besitter. De øvrige infrastrukturelle tiltakene rundt havn og lufthavn samt. de tre siste Boeing 747-maskinene må finansieres på andre måter» avsluttes møtereferatet med.

Taust om tall

Fred Persen, investorkontakt i Northcape Turnaroundport AS, har ført referatet fra møtet som fant sted i mai. Han vil ikke avsløre størrelsen på beløpet amerikanerne ønsker å skyte inn i aksjekapital i selskapet, som foreløpig er heleiet av Porsanger kommune.

– Vi ønsker ikke i nåværende fase å signalisere hvilke beløp man snakker om, svarer Persen på spørsmålet om beløpets størrelse.

– Vil emisjonen i selskapet være fulltegnet om amerikanerne går inn?

– Vi ønsker ikke på nåværende tidspunkt å signalisere om Northcape Turnaroundport AS er fullfinansiert ved en eventuell emisjon der Viking International Airlines deltar, men vil komme tilbake til dette når vi er helt i mål, sier han.

– I referatet kan man lese at selskapets bank krever en garanti på 40 millioner amerikanske dollar fra Innovasjon Norge. Har man alternativer dersom dette ikke er aktuelt for Innovasjon Norge?

– Tidlig i prosessen med finansieringen startet vi dialogen med Innovasjon Norge i Finnmark. De har vært en av våre viktigste medspillere i prosessen med å funde opp selskapet. Innovasjon Norge har derimot ikke, av formelle årsaker, anledning til å medfinansiere infrastruktur. Dette har vært avklart i innledende fase av prosessen.

– Innovasjon Norge har derimot bidratt betydelig på øvrige områder, både med kompetanse, medfinansiering av «myke kostnader» i prosessen og ikke minst har de har avsatt ressurser til å møte alle de landbaserte reiselivsbedriftene som vil komme i kjølvannet av snuhavnlogistikken, sier Persen.

Charter er oppsiden

Ifølge møtereferatet skal amerikanernes motivasjon for å gå inn i prosjektet være å kunne tilby logistikktjenester.

– Deres oppside er at de gjennom tilgang til egne Boeing 747 vil ha forutsetninger for å være på tilbudssiden med hensyn til å tilby cruiserederiene flylogistikken der titusener av passasjerer skal flys inn fra ulike destinasjoner, står det i referatet.

– Kapitalfattig fylke

Porsanger-ordfører Knut Roger Hanssen (H) synes det er positivt at amerikanere lukter på muligheten for å bidra til at snuhavnprosjektet kan bli fullfinansiert.

– Det synes jeg er kjempepositivt dersom det blir utfallet. Jeg synes det er utrolig hyggelig at porsangermiljøet har klart å synliggjøre mulighetene ovenfor potensielle investorer. Finnmark er et kapitalfattig fylke, det er vår store svøpe. Dersom vi lykkes med å få inn eksterne og offentlig midler er det ingenting som er bedre.

Han legger ikke skjul på at man også forventer at det offentlige skal bidra.

– Vi har gjort et framstøt overfor regjeringen, det er ingen hemmelighet. Vi er klar på at vi sikter mot en offentlig-privat finansieringsmodell for prosjektet, sier han.

– Flere reiselivsprodukter gjør susen

– Vi vil ha flere reiselivsprodukter i Porsanger og Finnmark. Og vi tar imot søkere allerede i morgen. De trenger ikke vente på at snuhavna blir ferdig.

Det sier direktør i Innovasjon Norge Finnmark, Linda Beate Randal, til Finnmark Dagblad.

For hun understreker at skal det bli igjen penger og arbeidsplasser i Porsanger og Finnmark, så nytter det ikke bare med en snuhavn og en flott flyplass i Lakselv.

– Vi må få i gang flere reiselivsprodukter. Gjerne aktivitetsbasert turisme. For det er vi gode på i Norge, og det etterspør turistene. Vi må få cruiseturistene i land, og få dem til å bruke penger på reiselivsprodukter hos oss. Det er det som vil gi den store susen!

Begeistret

Randal er overstrømmende begeistret over arbeidet som gjøres i Porsanger med snuhavnprosjektet.

– De som står på med snuhavnprosjektet er utrolig flinke folk. Og jeg er mektig imponert over innsatsen! Det er nesten så man skulle tro at det var sitt eget hus de var i ferd med å bygge, smiler hun.

Videre synes Randal det er unikt at Porsanger og Nordkapp kommuner går sammen om utbyggingen:

– Vi er generelt ikke så flink i Finnmark å jobbe sammen om prosjekter på tvers av kommunegrenser, fastslår hun.

Randal bestyrer statens verktøy for verdiskapning, en årlig pengebinge på 60 millioner kroner i tilskudd og 250 millioner i lån i Finnmark:

– Noen er ute og sonderer hos oss og har planer, men er litt forsiktige fordi snuhavna ikke er klar. Men jeg mener man ikke trenger vente på den, sier direktør Randal.

Ikke tilgjengelig

Finnmark Dagblad var tirsdag i kontakt med Ragnvald Brobakken, CEO for Viking International Airlines i Norge. Brobakken satt i møte da Finnmark Dagblad ringte ham, og en lykkes derfor ikke å få en kommentar rundt planene om investeringer i Northcape Turnaroundport AS før avisen gikk i trykken. Onsdag har Brobakken henvist til Northcape Turnaroundport AS for kommentarer.

Flyfrakt og passasjerer

Selskapet som er aktuell som investor i snuhavnprosjektet, Viking International Airlines, planlegger etablering av direkteflyginger til USA og Asia fra Lakselv lufthavn Banak. Dette avslørte Finnmark Dagblad 20. mai 2014.

Selskapet skal etter planen etter hvert disponere fem Boeing 747 «Jumbojet». Flyene vil være innredet som rene fraktfly og som kombifraktere som kan frakte både passasjerer og gods.

Den første Boeing 747-maskinen skal ankomme Gardermoen i sommer, og vil være innredet som et rent fraktfly.

20. mai 2014 kunne Finnmark Dagblad også avsløre at selskapet har planer om en fast rute mellom Oslo og Miami, noe VG omtalte 25. juni. Til VG uttalte Ragnar Brobakken, CEO for Viking International Airlines, at planen er å sette det første flyet inn i trafikk i september.

– Lakselv lufthavn, Banak, er den beste innfallsporten til Nordkapp, og passasjeranalyser gir oss stor tro på at en mellomlanding der blir en suksess, uttalte Brobakken til VG.

Etter det Finnmark Dagblad kjenner til har den etablerte fiskeindustrien i Finnmark vist stor interesse for godsruten fra Finnmark til USA og Asia.

Fakta om snuhavnprosjektet:

  • Det var Finnmark Dagblad som 23. juni 2012 kunne avsløre planene om etablering av havnefasiliteter for snuhavnoperasjoner.
  • En snuhavn er en havneløsning som i kombinasjon med flyplass muliggjør passasjerbytte på cruiseskip. Snuhavnoperasjonen bytter i praksis ut passasjerene på cruiseskipet, ved at ilandgående passasjerer flys hjem mens tilflydde passasjerer går om bord på cruiseskipet.
  • Etter initiativ fra cruisenæringen selv startet Porsanger kommune prosjektet. Først i regi av det kommunale foretaket Porsanger i utvikling KF, og så i et nyetablert selskap, Northcape Turnaroundport AS.
  • Cruisenæringen har framhevet den korte avstanden mellom havn og flyplass som en av de store oppsidene for lokaliseringen.
  • Havnefasilitetene etableres i Hamnbukt, like utenfor Lakselv sentrum. Porsanger kommune kjøpte i 2014 festerettighetene til eiendommen for havna, med midler fra salget av aksjepost i Porsanger Industribygg AS. Eiendommen eies av kommunen, men skal overdras til Northcape Turnaroundport AS.
  • Selve havneløsningen vil bestå av en «Seawalk» som er mobil løsning der en flytende havn kan kjøres ut til cruiseskipene. I tillegg skal det etableres terminalfasiliteter og logistikkløsning for bagasje.
  • Det gjennomføres i dag snuhavnoperasjoner flere steder i Nord-Norge, men det er kun Harstad/Narvik lufthavn, Evenes og Lakselv lufthavn, Banak, som kan ta ned store fly av typen «widebody» uten spesielle dispensasjoner. Lakselv lufthavn, Banak, har landets femte lengste rullebane med en kunngjort lengde på 2.788 meter.