Stijn Van den Bruel er tilbake på jobb etter en reise forlenget med 26 timer. Da snøværet skapte kaos på Gardermoen før forrige helg kjøpte han seg en gammel bil, og kjørte fra Oslo til Alta. Familiebilen vil han gjerne beholde, og håper at han ikke taper for mye på den nye.
- Les også:
– Kanskje jeg får dekt noe av arbeidsgiveren, det var jo en jobbtur. Men det er ikke deres ansvar, det er SAS sitt, sier han.
Stor økning i antall krav
Flyene er fortsatt fulle av påskegjester, men nå kommer de og bagasjen seg dit de skal. Selv om det var flere tusen som ble berørt av snøfallet, oppleves det ikke i dag som at det er de store logistikkproblemene.
– Nei, ikke så veldig mye i dag, men nå er vi veldig tidlig ute, for vi har litt dyrtkjøpte erfaringer med å komme for sent, sier passasjer Ida Karlstrøm.
For det kommer til å koste flyselskapene. SAS opplever en stor økning i antall krav etter flykaoset, og det er fortsatt hundrevis av passasjerer som venter på bagasjen.
- Les også:
- Les også:
– Satser på at vi ikke må oppleve torsdagen igjen
– Alle som mener de har utlegg som skal dekkes bør fremme et krav. Det ble veldig mange, så det kan ta en viss tid før alle får svar, men alle skal få svar til slutt. Vi satser på at vi ikke får oppleve torsdagen igjen denne påsken, sier Knut Dahl i SAS Ground Service på Alta Lufthavn.
Hva påsken 2015 totalt vil koste passasjerer og flyselskap er ennå ikke klart. Heller ikke for Stijn Van den Bruel, som nå eier to biler. Han har likevel et håp om at det skal ordne seg.
– Vi får jo forhåpentligvis solgt bilen igjen, sier han.