Hopp til innhold

Ingen garanti for full refusjon etter flykaos

Passasjerer som har tapt penger etter kaoset på Gardermoen kan ikke regne med å få hele beløpet refundert. Det på tross av at alternativ transport ble løsningen for mange.

Passasjerer som har tapt penger etter kaoset på Gardermoen kan ikke regne med å få hele beløpet refundert.
Det på tross av at alternativ transport ble løsningen for mange.
Tlbake på jobb etter en reise som ble forlenget med 26 timer. Da snøværet skapte kaos på Gardermoen før forrige helg, kjøpte han seg en gammel bil, og kjørte fra Oslo til Alta. Familienbilen vil han gjerne beholde, og håpe han ikke tape for mye på den andre.
Flyene er fortsatt fulle av påskegjester, men nå kommer igjen både de og bagasjen dit de skal. Selv om flere tusen ble berørt av snøfallet, har de verste logistikkprobleme nå løst seg.
For det kommer til å koste flyselskapene, SAS opplever en kraftig økning i antall krav etter flykaoset, og fortsatt er det flere hundre som venter på bagasjen.
Hva sluttsummen etter påska 2015 blir for flyselskapene, er ennå ikke klart. Heller ikke for han som eier to biler - men han har håp:

Stijn Van den Bruel er tilbake på jobb etter en reise forlenget med 26 timer. Da snøværet skapte kaos på Gardermoen før forrige helg kjøpte han seg en gammel bil, og kjørte fra Oslo til Alta. Familiebilen vil han gjerne beholde, og håper at han ikke taper for mye på den nye.

– Kanskje jeg får dekt noe av arbeidsgiveren, det var jo en jobbtur. Men det er ikke deres ansvar, det er SAS sitt, sier han.

Stijn Van den Bruel

Stijn Van den Bruel kjøpte en bruktbil for å komme seg fra Oslo til Alta under flykaoset.

Foto: NRK
Knut Dahl

Knut Dahl i SAS Ground Service på Alta Lufthavn sier at alle som sender inn krav skal få svar, men at det kan ta tid.

Foto: NRK

Stor økning i antall krav

Flyene er fortsatt fulle av påskegjester, men nå kommer de og bagasjen seg dit de skal. Selv om det var flere tusen som ble berørt av snøfallet, oppleves det ikke i dag som at det er de store logistikkproblemene.

– Nei, ikke så veldig mye i dag, men nå er vi veldig tidlig ute, for vi har litt dyrtkjøpte erfaringer med å komme for sent, sier passasjer Ida Karlstrøm.

For det kommer til å koste flyselskapene. SAS opplever en stor økning i antall krav etter flykaoset, og det er fortsatt hundrevis av passasjerer som venter på bagasjen.

– Satser på at vi ikke må oppleve torsdagen igjen

– Alle som mener de har utlegg som skal dekkes bør fremme et krav. Det ble veldig mange, så det kan ta en viss tid før alle får svar, men alle skal få svar til slutt. Vi satser på at vi ikke får oppleve torsdagen igjen denne påsken, sier Knut Dahl i SAS Ground Service på Alta Lufthavn.

Hva påsken 2015 totalt vil koste passasjerer og flyselskap er ennå ikke klart. Heller ikke for Stijn Van den Bruel, som nå eier to biler. Han har likevel et håp om at det skal ordne seg.

– Vi får jo forhåpentligvis solgt bilen igjen, sier han.

Lange køer på Gardermoen.

Snøfallet skapte kaos og store forsinkelser på Gardemoen. Noen av utleggene som passasjerene måtte ta selv er ikke garatert å bli tilbakebetalt.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix