I går kom Statsbyggs analyse av hva det koster å pusse opp Nationaltheatret.
Tallenes tale er klar: bortimot 900 millioner kroner!
Hvorfor er det gått så galt? Staten er dårlig på omsorgsarbeid for sin bygningsmasse. Da Regjeringen gikk inn for å bygge et nytt nasjonalmuseum, var ett av argumentene at kostnadene med å rehabilitere og pusse opp det gamle Nasjonalgalleriet kostet mer enn det smakte.
Sikres vedlikehold for kulturbygg?
I Einar Lie og Christian Venneslands bok om Finansdepartementet fortelles historien om et nasjonalgalleri som stadig vekk melder fra om vedlikeholdsbehov. Like sikkert som amen i kjerka, valgte den politiske ledelsen å satse på andre saker.
Du vinner ikke neste valg ved å gå inn for å pusse opp et nasjonalgalleri. Du kan derimot vinne et valg ved å gå inn for å bygge et nytt kulturelt storsenter i kommunen din.
I Kristiansand er akkurat Kilden Teater- og konserthus innviet. På senhøsten skal Stavangers nye og gedigne konserthus åpnes. På hvilken måte er vedlikeholdet sikret for disse og mange andre norske kulturhus?
– Styrene må ta sin del av skylda
De ulike styrene som har sittet ved Nationaltheatret må også ta sin del av ansvaret. De har fått lov til å prioritere kunst fremfor vedlikehold i svært mange år.
Det er ikke noe nytt i behovet for oppussing. Norsk Institutt for Kulturminneforskning (NIKU) beskrev i sin rapport fra 1999 skadene som i dag danner grunnlaget for Statsbyggs prislapp.
Men, Nationaltheatret er altså blitt pusset opp underveis. Flere ganger. Mest synlig på 1980-tallet, etter en større brann. Ble det gjort for dårlig arbeid? Det må nesten Riksantikvaren svare på. Teatret ble nemlig fredet i 1983.
Det ligger i kortene at Statsbygg skal ta over ansvaret for bygningen Nationaltheatret. Etter at 900 millioner kroner og to år er brukt til grundig og nødvendig vedlikehold, og sikkert 100 millioner i tillegg for å leie egnede lokaler for teaterfolk på turne i sin egen by.
Politikerne må sikre byggene for fremtiden
Spørsmålet man da må stille seg er; Kommer Nationaltheatret etter denne kapitalkrevende innsatsen til å bli passet på og pusset opp med jevne mellomrom? Når det trengs? Uten at pengene plukkes fra teatres kunstneriske virksomhet?
Spør man en som vet hva det betyr å eies av Statsbygg, Den Norske Opera og Balletts direktør Tom Remlov, er hans svar et klart og tydelig – Nei!
Nationaltheatret trenger og må få en «extreme makeover». Og av politikerne kreves det at de lager skikkelige ordninger som sikrer byggene for fremtiden.