Hopp til innhold

– Kjøperne er medskyldige i sosial dumping

Fiskebedriftene må miste kjøpetillatelsen hvis de handler med fartøy som ikke betaler lønn til fiskerne, mener Sjømannsforbundet.

Tråleren "Solvita" ved kai i Kirkenes

Da tråleren «Solvita» kom til Kirkenes, grep politi og tollvesen inn. Anklagene får ut på at mannskapet har fått halvert lønna i strid med avtalene de hadde.

Foto: Tarjei Abelsen

Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund mener fiskeribedrifter er medansvarlige når de kjøper råstoff fra fiskefartøy som driver med sosial dumping.

Torsdag aksjonerte politiet i Kirkenes mot en latvisk-registrert tråler som er mistenkt for grov underbetaling av sine mannskaper.

Johnny Hansen i Sjømannsforbundet

VIL INNDRA LØYVER: Johnny Hansen, leder i Norsk Sjømannsforbund.

Foto: Kai Jacobsen

– Jeg synes norske myndigheter bør vurdere kjøpetillatelsen til bedriftene som kjøper hos disse aktørene, sier Hansen til NRK.

– Norsk fiskeindustri bør være tilbakeholden med å operere sammen med slike aktører. De som kjøper disse produktene bør tenke på at østeuropeisk mannskap blir utnyttet på det groveste.

– At disse leverer fangster til norsk fiskeindustri er bekymringsfullt, for det er i direkte konkurranse mot norske aktører.

– Umulig å gripe inn

Øyvind Andre Haram

GODTAR IKKE MEDANSVAR: Øyvind André Haram, informasjonssjef i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening

Foto: Remi Sagen / NRK

Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) er uenig.

– Så vidt vi vet har denne båten fisket i utenlandsk sone, det er en utenlandsk båt, og den har et helt annet regelverk å forholde seg til. Det er ikke mulig for norsk fiskeindustri å gripe inn i utenlandsk regelverk, sier informasjonssjef Øyvind André Haram i FHL.

– Men er det en mulighet til å la være å kjøpe råstoff av dem?

– Da må du stille absolutt like krav for all annen norsk industri for mat og alle andre varer som kommer til dette landet. Men det er umulig å stille slike krav. Da kan du ikke konkurrere i en åpen verdenshandel.

– Hvis det faller en dom i en slik sak, stiller det seg da annerledes å kjøpe fangsten?

– Det kommer helt an på hva politiet avdekker og hva slags dom som faller. Vi må gå inn i hvert tilfelle. Det sier seg selv at en båt som bryter ethvert regelverk er ikke en båt man ønsker å ta imot fangst fra i Norge.

Fiskarlaget: – Mulig tiltak

Kjell Ingebrigtsen, leder i Norges Fiskarlag, har bare delvis forståelse for argumentasjonen.

– Jeg ser for meg at det vil være vanskelig for den enkelte bedrift å holde god nok oversikt over hva som skjer i de enkelte fartøyene. Men inndragelse av kjøpetillatelsen er noe av det som kan og bør vurderes for å få en lykkelig slutt på slike situasjoner, sier Ingebrigtsen.

Fartøyet «Solvita» leverte denne uka krabbe til bedriften Arctic Catch i Vardø. De ønsket torsdag ikke å kommentere saken overfor NRK.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark