Hopp til innhold

Novair: Deler av dekket løsnet og traff vingen

Novair bekrefter at deler av dekket løsnet og traff vingen da et fly på vei til Chania måtte snu og nødlande på Oslo Lufthavn søndag.

Et fly punkterte ved takeoff på Oslo Lufthavn søndag kveld, og landet trygt på samme flyplass etter å ha sirklet over Østfold i flere timer.

VIDEO: Flyet landet trygt på Oslo Lufthavn tre timer etter avgang.

Alle nødetater rykket ut til Oslo Lufthavn søndag ettermiddag, da det kom meldinger om at et Novair-fly på vei til Kreta hadde punktert under avgang.

Etter å ha sirklet over Østfold i tre timer, landet flyet trygt på vestre rullebane på Oslo Lufthavn kl. 21.15.

«I løpet av akselerasjonen og i sammenheng med at flyet skulle lette, oppfattet besetningen lyder som førte til mistanke om en mulig skade på flyets hjul. Besetningen kontaktet derfor kontrolltårnet via radio, og ba dem om å kontrollere rullebanen for å se etter tegn på dekkskader», skriver Novair i en pressemelding tirsdag.

Lyden besetningen hørte, var deler av dekket som løsnet og traff flyet.

«Personell som ble sendt ut fant materialer som stammet fra dekket på rullebanen. Det ble raskt konstatert at materialet tilhørte dekkets slitebane, og ikke de bærende strukturene i dekket,» heter det i pressemeldingen.

Sist kontrollert i juli

Anders Fred

Administrerende direktør Anders Fred i Novair.

Foto: Novair
Fly sirkler over Østlandet

Slik så flyruten ut søndag kveld.

Foto: Skjermdump: Flightradar24

Administrerende direktør Anders Fred i Novair sier til NRK at de fortsatt ikke vet om skaden skyldtes slitasje eller eksterne forhold.

– Det er dette vi må undersøke, og vi har tatt vare på alle restene. Alle lurer på hva som har skjedd, og hvordan vi kan unngå det i fremtiden, sier han.

Dekkene på flyet ble sist kontrollert i juli, og det foretas en såkalt visuell inspeksjon før hver avgang.

De skiftes vanligvis med to måneders mellomrom avhengig av slitasje, og Novair opplyser at dekkene på flyet ble byttet for under to måneder siden.

«Besetningen og bakkemannskapene var enige om at dekket ville tåle belastningen under landing. Dette ble bekreftet da teknikere fikk undersøke flyet etter landing», skriver Novair.

– Kan utvilsomt oppleves som dramatisk

Flyet sirklet over Østfold i flere timer for å kvitte seg med drivstoff før landingen.

Ifølge Novair har ikke Airbus A321-flyet mulighet til å dumpe drivstoff, og sirklingen ble foretatt for å bruke opp mest mulig drivstoff for å minimere belastningen på hjulene under landing.

– I ettertid ser vi at flyet kunne ha fortsatt og landet i Chania, men man visste ikke helt hva status var for hjulet og vingen. Sikkerhetsmessig og logistisk sett er det bedre for oss å dra tilbake til hjemmebasen, der vi har teknikere og materialer, sier Fred.

Flyselskapet bekrefter også at passasjerene ble forberedt på en nødlanding, og at vanlige prosedyrer ble fulgt.

Passasjerer NRK snakket med søndag kveld mente de fikk god informasjon, og at det hele ble håndtert på en god måte.

«Det inntrufne kan utvilsomt oppleves som dramatisk. Men i slike situasjoner, selv om risikoen er minimal, handler besetningen alltid ut fra en mulig nødsituasjon. Det handler om menneskers sikkerhet,» skriver Novair videre.

Novair satte opp et nytt fly mandag formiddag, og alle passasjerene valgte å bli med til Chania som planlagt.

Les: – Det var så uvirkelig
Les: – Man føler seg helt maktesløs

Den tekniske rapporten er ikke ventet før om et par uker.

Passasjerer

Passasjerene ble kjørt til et hotell der de fikk overnatte mens de ventet på et nytt fly.

Foto: Martin Zondag / NRK

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT