Hopp til innhold

– Blir nesten alltid uavgjort

Norwegian-sjef Bjørn Kjos måtte strekke seg langt for å kjøpe seg fred og ro i selskapet, og unngå en ødeleggende streik. Toppsjefen avviser at pilotene fikk en blank seier hos Riksmeklingsmannen. Her er punktene partene er enige om.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Norwegian-sjef Bjørn Kjos satt selv i forhandlinger i hele natt for å unngå en opprivende streik i selskapet.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Mange timer på overtid unngikk Norwegian med et nødskrik en opprivende pilotstreik.

Norwegians toppsjef satt selv i forhandlinger gjennom hele natten hos riksmekler Nils Dalseide, som forsøkte å komme frem til et resultat som var spiselig både for selskapet og pilotene.

Pilotforeningen i Norwegian er godt fornøyd, og hevder å ha fått gjennomslag for alle hovedkrav.

Kjos avviser imidlertid at pilotene fikk en full seier, og er godt fornøyd med å ha unngått en streik

– Det er ingen som får full seier i slike forhandlinger. Det blir nesten alltid uavgjort, sier Kjos til NRK.

Han sier at det viktigste har vært å komme frem til en løsning som ivaretar passasjerene og å unngå streik.

– Det jeg er helt sikker på er at vi kommer til å bygge et veldig godt Norwegian fremover og at dette kommer til å styrke arbeidsplassene, sier Kjos.

– Grunnlag for å være positiv

Tilliten til Norwegian-sjef Bjørn Kjos har vært tynnslitt hos pilotene, som etter at de varslet mulig storstreik i midten av oktober ble gjort kjent med at selskapet vil endre organisasjonsstrukturen.

Med dagens avtale får Kjos viljen sin, og dermed en ny organisasjonsstruktur.

Han sier at morselskapet nå vil drive operativt i ulike datterselskaper, men at avtalene som er inngått ikke vil påvirke de ansattes hverdag.

For pilotene i Norge, Sverige og Danmark beholder en felles tariffavtale selv om de er ansatt i ulike datterselskaper.

– Vi har fått gjennomslag for alle hovedkravene våre og har kommet frem til en ny tariffavtale, som gir grunnlag for å være positiv i tiden som kommer, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Norwegian Pilot Union (NPU) er en del av Parat Luftfart.

Skjæggerud sier at nattens mekling har løst mange av de utfordringene og den manglende tilliten som han mener har forstyrret selskapet den siste tiden.

Samtidig fikk Norwegian gjennomslag for sin nye konsernstruktur, som baserer seg på at pilotene ansettes i datterselskaper i flere land, og at det i større grad kan brukes innleide piloter på nye baser. Det skal gi selskapet økt fleksibilitet.

Men pilotene i alle de skandinaviske landene opprettholder sine opparbeidede rettigheter. Samtidig trekker selskapet forslaget om å tilby lønnsøkning til danske og svenske piloter for å bli med over i nytt selskap.

Partene i meklingen mellom Norwegian og pilotene har kommet til enighet.

Enighet i Norwegian-meklingen

Gir økt fleksibilitet for et flyselskap i vekst

Forhandlingsresultatet gir etter det NRK erfarer Kjos og Norwegian betydelig fleksibilitet når det gjelder muligheten til å bruke innleide piloter og midlertidig ansatte på «nye» utenlandsbaser.

Poenget for selskapet skal være å ikke ansette piloter fast før man vet om nye ruter og baser har livets rett i økonomisk forstand. Det er viktig for et vekstselskap som Norwegian.

Samtidig har pilotene fått gjennomslag for sitt krav for at hovedregelen er at det skal være fast ansettelse på de etablerte utenlandsbasene som har vist seg drivverdige, som eksempelvis Finland, Spania og England.

Der skal de ansatte få tilbud om fast ansettelse.

Trekker pensjonsanke til Høyesterett

Pilotene har også fått gjennomslag for at de samme reglene for ansiennitet skal gjelde i hele Norwegian, uavhengig av i hvilket datterselskap eller land den enkelte piloten er ansatt.

Bakgrunnen for kravet er å sikre alle ansatte de samme karrieremulighetene innad i selskapet, uavhengig av land.

I juni slo arbeidsretten fast at Norwegian begikk tariffbrudd da selskapet endret pilotenes ytelsesbaserte pensjon til innskuddsbasert ordning.

Fra 1. desember i fjor ble pilotene i Norwegian overført fra ytelsespensjon til innskuddspensjon i et forsøk på å bli kvitt problemet med hvordan nye bokføringsregler for pensjon slår inn i selskapenes balanse.

Selskapet anket til Høyesterett. Men som en del av dagens løsning hos Riksmekleren er anken nå trukket. Dermed gjeninnføres pilotenes tidligere ytelsesordning.