Sametingsrådets representanter møtte tirsdag Stortingets kirke,- utdannings- og forskningskomite, for om mulig å få økt bevilgningene til samiske formål i statsbudsjettet for 2016.
– Det er et stort tankekors og en meget alvorlig situasjon om bevilgningene til samiske formål opprettholdes på dagens nivå, forklarte sametingsråd, Silje Karine Muotka, til komiteens medlemmer.
Systematisk forskjellsbehandling
I sin redegjørelse viste sametingsråd, Silje Muotka, til at utdanningssektoren i statsbudsjettet forslås økt med nærmere 40 %, mens det til samiske utdanningsformål kun foreslås en økning på under 3%.
For å understreke den vanskelig situasjonen viste Muotka til et eksempel med en samisk 7.klassing som har minimalt med læremidler, mens en norsk 7.klassing har et mangfold av bøker og læremidler til å berede grunnen for høyere utdanning.
– Dette er en systematisk forskjellsbehandling, og er meget alvorlig, sa Muotka.
Ikke midler og ressurser til kvalitetsøkning
For riktig å synliggjøre situasjonen fikk stortingskomiteen høre at kunnskapsdepartementet ofte inviterer Sametinget med på en nasjonal satsning på kvalitet i grunnskolen.
Muotka sa at Sametinget selvfølgelig var glade for økningen til skole og utdanningsformål som foreslå, og la til at også Sametinget er opptatt av en god og solid grunnopplæring.
– Vi er glade for å bli invitert, og skulle gjerne også deltatt, men manglende budsjettøkning til utdanningssektoren, gjør det vanskelig for oss å delta i arbeidet, sa Muotka til en delvis lydhør komite.