Hopp til innhold

– Vi har ikke lov til å vise verden hva vi gjør

Antall mikrobryggeri har eksplodert i Norge de siste årene, men strenge regler gjør det vanskelig for produsentene å få fortalt om ølet sitt.

Antall mikrobryggerier har eksplodert i Norge de siste årene, og bare i Trøndelag har vi nå 13 stykker. Men strenge regler gjør det vanskelig for dem å få fortalt om ølet sitt.

SE VIDEO: Norske mikrobryggeri sliter med å markedsføre seg i den store jungelen av ølsorter og krever en oppmykning av regelverket.

– Vi har 13 store og små bryggeri i Trøndelag i dag, og om ett år har vi sikkert 20. Det er en eksplosjon, og det er fantastisk, sier restauranteier Roar Hildonen til NRK.

80 mikrobryggerier i Norge

Thomas Sjue

Markedsansvarlig i Austmann bryggerier, Thomas Sjue.

Foto: Ole Jørgen Finnes / NRK

Det er både mat- og bryggerifestival i Trondheim og interessen for hjemmebrygga øl har de siste årene økt kraftig.

Det finnes totalt over 80 mikrobryggeri i Norge og ett av disse ligger på Trolla i Trondheim og heter Austmann.

– Jeg tror det har noe med generell trend å gjøre. Forbrukerne er mer opptatt av smak og hygge enn volum. Det synes jeg er en veldig trivelig utvikling, sier markedsansvarlig i Austmann bryggerier, Thomas Sjue til NRK.

(Artikkelen fortsetter under):

øl

Det finnes totalt over 80 mikrobryggeri i Norge, men mange sliter med å få markedsført varene sine.

Foto: Ole Jørgen Finnes / NRK

Kan ikke si hva ølet smaker

Dagens regelverk gjør det derimot vanskelig for produsentene å skulle skille seg ut i en jungel av ølsorter og smaker. Loven er fra 1975 og forbyr all reklame av alkohol, bare Vinmonopolet får lov til å omtale varene sine med tekst og bilde.

– Slik som regelverket er i dag så har ikke Austmann lov til å snakke om produktene sine. Vi har ikke lov til å vise verden hva vi gjør, sier Sjue.

Bryggeriet har heller ikke lov til å snakke om hva det smaker av ølet på sine egne hjemmesider.

«Vi har ikke kunnet gå i særlig detalj på grunn av den norske alkoholloven – som vi respekterer. Nettopp fordi vi ikke har kunnet gå i detalj og bruke spesifikke øl som eksempler har vi måttet bruke ølstiler», skriver bryggeriet på sin hjemmeside.

Når ikke ut til forbrukeren

Trond Giske

Tidligere næringsminister Trond Giske støtter mikrobryggeriet i Trolla.

Foto: Ole Jørgen Finnes / NRK

Reklamelovgivningen gir Austmann en utfordring når det gjelder konkurranse.

– Vi når ikke ut til forbrukeren på samme måte som de utenlandske aktørene gjør, sier Sjue.

Tidligere næringsminister Trond Giske støtter mikrobryggeriet i Trolla og var på besøk der i forbindelse med festivalen i Trondheim.

– Det er jo et paradoks at det er større albuerom for å markedsføre og omtale viner fra Frankrike eller Italia, og ikke det samme rommet for å fortelle historien om norskprodusert øl som skaper arbeidsplasser i landet vårt, sier Giske til NRK.