– Vi har 13 store og små bryggeri i Trøndelag i dag, og om ett år har vi sikkert 20. Det er en eksplosjon, og det er fantastisk, sier restauranteier Roar Hildonen til NRK.
80 mikrobryggerier i Norge
Det er både mat- og bryggerifestival i Trondheim og interessen for hjemmebrygga øl har de siste årene økt kraftig.
Det finnes totalt over 80 mikrobryggeri i Norge og ett av disse ligger på Trolla i Trondheim og heter Austmann.
– Jeg tror det har noe med generell trend å gjøre. Forbrukerne er mer opptatt av smak og hygge enn volum. Det synes jeg er en veldig trivelig utvikling, sier markedsansvarlig i Austmann bryggerier, Thomas Sjue til NRK.
(Artikkelen fortsetter under):
Kan ikke si hva ølet smaker
Dagens regelverk gjør det derimot vanskelig for produsentene å skulle skille seg ut i en jungel av ølsorter og smaker. Loven er fra 1975 og forbyr all reklame av alkohol, bare Vinmonopolet får lov til å omtale varene sine med tekst og bilde.
– Slik som regelverket er i dag så har ikke Austmann lov til å snakke om produktene sine. Vi har ikke lov til å vise verden hva vi gjør, sier Sjue.
Bryggeriet har heller ikke lov til å snakke om hva det smaker av ølet på sine egne hjemmesider.
«Vi har ikke kunnet gå i særlig detalj på grunn av den norske alkoholloven – som vi respekterer. Nettopp fordi vi ikke har kunnet gå i detalj og bruke spesifikke øl som eksempler har vi måttet bruke ølstiler», skriver bryggeriet på sin hjemmeside.
Når ikke ut til forbrukeren
Reklamelovgivningen gir Austmann en utfordring når det gjelder konkurranse.
– Vi når ikke ut til forbrukeren på samme måte som de utenlandske aktørene gjør, sier Sjue.
Tidligere næringsminister Trond Giske støtter mikrobryggeriet i Trolla og var på besøk der i forbindelse med festivalen i Trondheim.
– Det er jo et paradoks at det er større albuerom for å markedsføre og omtale viner fra Frankrike eller Italia, og ikke det samme rommet for å fortelle historien om norskprodusert øl som skaper arbeidsplasser i landet vårt, sier Giske til NRK.