Hopp til innhold

Flertall for å teste ut miljøgate i Innherredsveien

Bystyret i Trondheim vedtok i går kveld at forsøks-prosjektet med to felt og miljøgate i Innherredsveien skal gjennomføres. Arbeiderpartiet ble dermed nedstemt i saken.

Innherredsveien

Busser og biler skal kjøre i samme felt i Innherredsveien når Trondheim kommune gjennomfører miljøgate-prosjektet.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Med sju stemmers overvekt ble det flertall for å etablere miljøgate i Innherredsveien, veien som blant annet går langs Møllenberg og Solsiden.

Politikerne ønsker at trafikken skal fungere bedre, og at særlig bussene skal komme raskere frem. Høyre var sammen med Venstre, Miljøpartiet De Grønne, Pensjonistpartiet, SV, Rødt og deler av Fremskrittspartiet med på sikre vedtaket. Kommunalråd for Høyre, Yngve Brox, vedgår at dette er en krevende sak.

Yngve Brox

Yngve Brox (H) stemte for å teste ut miljøgate i Innherredsveien.

Foto: Ole Petter Klepp

– For oss i Høyre er det viktigst at trafikken i gata skal fungere godt både for busser og biler, men det er ikke ønskelig at vi får en gate som blir så tungt belastet og så brei at den nærmest fungerer som en Berlin-mur gjennom byen, derfor er vi med på dette forsøket nå.

– Et løft for hele Trondheim

Vedtaket kom etter en interpellasjon fra Venstres Trond Åm. Han mener Lademoen er en bydel med stort uforløst potensiale, og at Innherredsveien er nøkkelen her.

– En attraktiv hovedgate med trær, sykkelfelt og butikker vil gi et løft ikke bare for bydelen, men for hele Trondheim.

Trond Åm i Venstre

Trond Åm (V) er iniativtaker for miljøgate-prosjektet.

Foto: Privat /

Åm mener beboerne i området ble lovt miljøgate allerede i 2003, og at den store nedgangen i trafikken etter at Strindheimtunnelen ble åpnet gjør det mulig å snevre inn fire felt i Innherredsveien til to.

– Her veier man to hensyn opp mot hverandre, både økt busstrafikk og godt bymiljø, sier Åm.

Billige løsninger

I første omgang er det snakk om billige løsninger som å male sykkefelt på asfalten. De store ombyggingene kommer først senere – hvis prøveprosjektet blir permanent.

Ingen av de politiske partiene vil med sikkerhet si hva som er den beste løsningen, det er årsaken til prøveprosjektet. Arbeiderpartiet ønsket å sende saken til rådmannen for utredning før man vedtok å teste ut buss og bil i samme felt.