Årets norskeksamen for tiende trinn har fått gjennomgått av elever, foreldre og lærere.

Hva mener du om eksamensoppgaven. Er den for vanskelig for ungdomsskoleelever? Si din mening nederst i saken.

– Dersom vi ser at oppgavene har vært i overkant krevende, vil vi ta hensyn til dette i sensuren, sier Utdanningsdirektoratet til Aftenposten.

Ibsen

Rundt 18.000 tiendeklasseelever tok eksamen i norsk hovedmål tirsdag. Dagen i forveien fikk elevene forberedelsesmaterialet hvor Ibsen, ifølge Aftenposten, var knyttet til alt fra Pondus og Zlatan til Taylor Swift.

Arven etter Ibsen – å sette problemer under debatt var tema for oppgaven. Med fem timer til rådighet skulle tiendeklassingene avgi svar på en todelt eksamen, hvor man kunne velge én av flere oppgaver i del B.

En teateranmeldelse fra VG danner grunnlag for del A. Her skal eleven vurdere om terningkastet forestillingen har fått står i stil med det anmelderen har skrevet i teksten. Dernest skulle de skrive en tekst som henvender seg til en medelev hvor man forklarer hvorfor anmeldelsen er vanskelig å forstå og gi tips om hvordan han eller hun kan angripe teksten for å forstå den bedre.

Se hele eksamensoppgaven her.

Kraftig debatt

Eksamensoppgaven har blitt kraftig debattert i lærerforumet Status lærer på Facebook. Både lærere og foreldre deltar i debatten.

– Hadde selv oppe en klasse i norsk, og det var vondt å se på oppgavene. Hvorfor ikke heller prøve å få elevene til å vise hva de kan, istedenfor å prøve å hindre det ved å ta med et vedlegg som selv en norsklærer kan slite med å forstå?, skriver en av lærerne.