– Det er utrolig hyggelig at så mange har kommet hit i dag, smilte sopran Marianne Folkestad Jahren da hun inntok Sanden Scene søndag kveld.

Godt over halvfull sal møtte opp på Sanden da Folkestad Jahren tok turen tilbake til Larvik. Sammen med pianist Joachim Knoph inviterte hun til konsertkonseptet «Chansons d’adieu», som består av franske romanser fra impresjonismen.

Kontinental stemning

Kveldens program var konsentrert til Frankrike og til perioden 1870-1900-tallet. De to musikerne, som ellers opptrer nasjonalt og internasjonalt, og som har tatt med seg dette konseptet til ulike arenaer, delte kvelden inn i to deler, og ba om stillhet under selve konserten.

– Vi prøver jo å skape en fransk stemning, smilte Folkestad Jahren.

Konserten ble et kjærkomment og kontinentalt innslag i helgens kulturprogram i Larvik. Med lette romanser og vakker vokal skapte Folkestad Jahren stemning på Sanden Scene.

Les også: Må sitte i varetekt fram til rettssaken starter

Opptatt av øyeblikket

De to musikerne tok seg også tid til å fortelle om kveldens repertoar, som de har arbeidet med i en periode.

– Vi har gjort et dypdykk i den franske impresjonismen, og hentet fram vakre romanser, begynte Knoph.

– I den franske impresjonismen er komponistene, ved siden av malerne og dikterne, opptatt av øyeblikket, og av sterke naturinntrykk. Dette uttrykker de på ulike måter i komposisjonene sine, forklarte han videre.

Det var tydelig at utøverne ønsket å skape en egen atmosfære rundt konserten. De holdt publikum med seg gjennom å resitere korte tekster som sa noe om originalteksten på norsk foran hvert stykke.

– I disse stykkene er teksten sentral, forklarte Knoph.

Les også: Munken er 95 år og da blir det både teater og musikkfest

– Fascinert av denne perioden

Pianisten fortalte videre at de to har latt seg fascinere av den franske impresjonismen.

– Og særlig er vi fascinert av det repertoaret vi har med oss i dag. Dette er fantastisk musikk, sier han.

– Kanskje kan vi alle ta med oss noe fra denne tiden, der øyeblikket sto i fokus, sa han.