El-syklene har ikke registreringsplikt, og dermed heller ikke forsikringsplikt. Mange «sykler» rundt uten hjelm og annet sikkerhetsutstyr. Men aller mest alvorlig er at det ikke er pliktig kjøreopplæring for den typen kjøretøy. Enkelte produkter markedsfører seg med målgrupper helt ned i 3-5-årsalderen, og det sier seg selv at dette er det glade vanvidd. Vi mener at det må komme statlige restriksjoner og krav om kjøreopplæring, hjelmbruk og forsikringsordninger som fungerer som alle andre motoriserte kjøretøy. Poenget er at svært mange av el-syklene blir brukt som om de er mopeder.

I utgangspunktet har en elsykkel tråkkeplikt, altså at motoren ikke skal trekke så lenge du ikke samtidig bruker pedalene. Motoren skal heller ikke yte mer enn 250 watt, kontinuerlig. Også Brita Straume i Trygg Trafikk advarer mot dagens bruk av el-sykler. I fjor sommer uttalte hun til media at fryktet alvorlige ulykker som resultat av det hun kaller uvettig bruk. Straume understreker at el-syklistene også er til fare for andre i trafikken, og at manglende forsikringsordninger, gjør at den enkelte er ansvarlig for de skader han eller hun påfører andre mennesker eller andres eiendeler.

Vi er ikke på generelt grunnlag motstandere av el-sykler, som i mange tilfeller representerer en positiv utvikling. Myndighetene må bare sørge for å få bruken inn i ryddige og forsvarlige former.