Vil prioritere fiskerihavnene i Kamøyvær og Kjøllefjord
Finnmark fylkeskommune har kommet med innspill til Stortingets transportkomité angående Nasjonal transportplan.
--Binding av en halv milliard kroner til utbedring av riksveg 94 mellom Hammerfest og Skaidi for 2018 – 2023 er hovedbudskapet i vårt innspill, sier Geir Ove Bakken (Ap), hovedutvalgsleder for kultur og samferdsel.
Budskapet ble fremmet på komiteens høringsmøte om regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2018-29.
Viktig at pengene øremerkes
Regjeringen har i transportplanen prioritert Rv 94 som en av ni nasjonale programområdestrekninger. Tre av strekningene står allerede i NTP med bindinger på 300-500 millioner kroner.
--Dersom vi ikke også sikrer en binding på 500 millioner kroner til Rv 94, vil ambisjonene kunne svekkes betydelig i Statens vegvesens handlingsprogram for riksveger i 2018-23. Det sier hovedutvalgslederen for kultur og samferdsel.
Vektlegger verdiskapning
Hovedutvalgslederen var i sitt innspill tydelig på konsekvensene for verdiskapningen i deler av fiskerinæringa og for modulvogntog i Vest-Finnmark, dersom det ikke starter opp nye riksveg og fiskerihavnprosjekt før 2024.
Fylkeskommunen prioriterte med bakgrunn i regjeringens NTP- forslag også følgende prosjekt:
•Fiskerihavntiltak i Kamøyvær og Kjøllefjord i 2018-23.
•Rv 93 Kløfta må fullfinansieres i 2024-2029 for å sikre god fremkommelighet og legge til rette for modulvogntog.
Forventer politisk drahjelp
Hovedutvalgsleder Bakken er tydelig på at det er en utfordring å få inn nye prosjekt i stortingsbehandlingen i juni, når regjeringens NTP- forslag allerede har flertall i stortinget.
--Men vi har forventninger til innspillene vi kommer med. Vi forventer også drahjelp fra regjeringspartiene i Finnmark og stortingsrepresentantene, avslutter Geir Ove Bakke.
(Pressemelding fra Finnmark fylkeskommune)