En travel hverdag gjør at vi kjøper stadig flere tjenester: Vask hjemme, håndverk og oppussing, plenklipping og snørydding og personlig trener på treningssentrene er alle tjenester som ifølge bransjefolk mener vokser raskt. Blant tjenestene som vokser aller mest, ikke minst blant småbarnsfamilier, er ferdige pakninger med oppskrift og råvarer for fem ulike middager fraktet helt fram til boligen din.

Store forventninger

«Adams matkasse» etablerte seg nylig i Rana og har opplevd en enorm interesse.

– Mo i Rana er et kjempespennende sted for oss. Vi har fått flere interessemeldinger enn da vi åpnet opp i Oslo, så det var på høy tid at vi gjorde det. Rana er ett av de områdene der vi forventer mest vekst, sier salgssjef Aleksander Elvik.

Konseptet til Adams matkasse er at kundene bestiller en kasse levert på døra med oppskrift til middager for fem dager framover. Alle råvarene følger med, unntatt salt og olje, og leverandøren markedsfører seg med at det skal være god kvalitet på varene.

Kassene som tilbys er av ulike størrelse og sammensetning, alt etter behov.

Marion Elvebakk og Simon Hanssen har travle dager med husbygging, jobb og en aktiv toåring i huset, lille Ivo. Gruben-paret var blant de første som bestilte kasser i Rana.

– Vi har det travelt, men prøver å unngå å kjøpe ferdigmat. Etter hvert har det å finne på middag nesten blitt et gnagsår. Det har vært mye fiskeboller i hvit saus og koteletter, forteller Marion.

– I periodene med mest husbygging har vi ikke tid til å lage ordentlig mat, sier Simon.

– Det blir fort ei brødskive i hånda, tilføyer Marion.

Unngår småhandling

I stedet for fiskeboller har det nå vanket for eksempel varmrøkt laks med økologisk asparges, kylling og risonisalat. To av måltidene i hver kasse er fiskemat.

– Vi er foreløpig fornøyd og planlegger å prøve alle kassene, sier Marion.

– Porsjonene er tilpasset, slik at vi kaster mindre. Dessuten unngår vi småhandling og sparer tid. Men det viktigste er kanskje at vi ville prøve noe nytt, sier hun.

Et lite minus er at middagene i Adams matkasse blir noe dyrere enn den gjennomsnittlige du kjøper i butikken.

– Vi kommer nok ikke til å kjøpe hver uke, men av og til. Men av de pengene vi bruker er det greit å prioritere å få ordentlig mat levert på døra, sier Simon Hanssen.

Eksplosjon

Adams matkasse ble startet for to år siden av fire unge gründere, inkludert landslagskokk og matkreatør Adam Bjerck. Etter hvert tok det av.

– Vi hadde en del kunder fram til sommeren 2014, da eksploderte det helt. I 2013 hadde vi en omsetning på åtte millioner kroner. I fjor nådde vi nærmere 130. Det er kjekt å tjene penger, men det vi er interessert i er å gi brukerne sunne og inspirerende matoppskrifter samtidig som ikke prisene ikke avskrekkende, sier salgssjef Aleksander Elvik.