27. august holdt Lothe foredraget «Betydning av sterkt nasjonalt knutepunkt for norsk luftfartsnæring» på en Avinor-konferanse kalt «En global osloregion». Her advarte han mot å bygge flere «himmelske fredsplasser», i overført betydning.

Kan svekke økonomi

– Jeg siktet til Fagernes lufthavn. Et kroneksempel på en lufthavn som aldri utløste mye trafikk. Vår organisasjon er opptatt av at Avinor ikke må bygge større flyplasser som svekker navet i Fly-Norge, Oslo Lufthavn Gardermoen. Jeg skal ikke påstå at PLU Hauan blir en slik himmelsk fredsplass. Men vi ønsker at en endring i lufthavnstrukturen må styrke Avinors økonomi. Å bygge flere større flyplasser som svekker økonomien, vil gå ut over Gardermoen. sier Lothe til Helgeland Arbeiderblad.

Han påpeker at det er Gardermoen som sammen med flere andre eksisterende og store flyplasser legger grunnlaget for å kunne opprettholde et godt flyplass-nettverk.

– Mitt poeng er at Avinor må satse på lønnsomme flyplasser og beholde en god balanse. Da kan vi ikke ha for mange dyre regionale flyplasser som gjør at avgiften ved Oslo Lufthavn Gardermoen settes opp, sier han.

Lothe er tidligere uttalt seg relativt kritisk til prognosene for kostnader ved å bygge PLU Hauan.

– Vi avventer nå utredningsarbeidet rundt dette alternativet. Vi er spent på resultatet, sier han.

Strukturmøte

Lothe skal ha et innlegg også i et åpent møte 4. september mellom Avinor og berørte kommuner, fylkeskommuner, flyselskap og luftfartsmyndigheter.

Tema i møtet er lufthavnstruktur i Norge.

Bakgrunnen for møtet er mandatet regjeringen ved Samferdselsdepartementet har gitt til Avinor som en del av arbeidet med Nasjonal Transportplan 201820207.

En av mandatsoppgavene Avinor skal løse går ut på å tilrå hvordan lufthavnnettet skal se ut i framtiden.

– Herunder en konsolidering gjennom en reduksjon i antallet lufthavner sett i sammenheng med faktisk transportbehov, som det står i mandatet.

Men møtet gir ingen konkrete svar på spørsmål om lufthavnstruktur.

– Vi skal informere om departementets mandat til Avinor. Så kan møtedeltakerne komme med innspill, sier Guri Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor.