– Ja, vi får mange henvendelser om dette. Dette er en gjengangersak, og vi har også vært i retten med flere saker, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Hun snakker om juks med kilometerstanden på bruktbiler.

I 2013 utarbeidet NAF en rapport som viste at det jukses på denne måten for opp til 5,3 milliarder kroner i året. Inntil nå har dette vært enkelt å gjøre – og vanskelig å oppdage. Dette blir ekstra lukrativt for svindlere i et land som Norge, der avgiftene gjør at bilene er dyre.

«Lønner seg» i Norge

– Prisfallet blir større per kjørte kilometer i Norge enn i land med lavere bilpriser. Justeres kilometerstanden ned, faller prisen mindre. Det er ren vinning som ligger bak kilometerjuks, sier Sagedal i en melding.

NAF skal ha jobbet med å få plass et register der forbrukerne kan sjekke bilens historikk i 14 år.

– Endelig er dette på plass. Juks med kilometerstand er et omfattende problem. Nå blir det mindre.

Loggføring

Løsningen er å ta i bruk data fra EU-kontrollen, som gjelder for biler som er fire år eller eldre. Skal det bli komplett, må man også hente inn informasjon fra andre som er i kontakt med kjøretøyene, som forsikringsselskap og bilverksteder som har bilene på service. Så skal disse kontaktpunktene få et pålegg om å logge gjeldende kilometerstand på kjøretøyet.

– Vi i NAF skal jobbe videre for å få på plass et nasjonalt kjøretøysregister som eliminerer problemet med kilometerjuks, sier Sagedal.

Hun trekker fram Belgia som et land der man har kommet langt i å løse problemet med kilometerjuks. Der pålegger myndighetene alle som er i kontakt med bilen, å legge inn data i et register. Gjør man ikke det, får det konsekvenser i form av sanksjoner. Dette har gjort at problemet så å si er eliminert. (NTB)