40 stasjoner og 17 fylker på åtte uker. NRKs sommersatsing er både ambisiøs og utfordrende.

– Folk i NSB og Bane Nor forteller oss at dette er en mer komplisert og krevende oppgave enn hele togavviklingen under Lillehammer-OL, sier prosjektleder Thomas Hellum til NRK.

Utfordrende

Sommertoget må tråkle seg fram mellom utallige passasjer- og godstog som allerede trafikkerer det norske jernbanenettet.

– Samarbeidet med NSB og Bane Nor om tryggheten på stasjoner og langs sporet er derfor tett, sier Hellum.

Thomas Hellum

Hellum står bak konseptet sakte-TV og har kjørt minutt for minutt med både Bergensbanen, Hurtigruta, Saltstraumen og Skibladner, som var Sommerbåten i fjor.

Etter båtturene ble spørsmålet: Hva nå?

Svaret ble å ta en togtur.

Åtte uker

Den starter i nord med Rognan i Nordland som første stopp 27. juni.
Åtte uker senere ruller Sommertoget inn på endestasjonen Sarpsborg i Østfold.

På den ikke lenger så hyggelige datoen 22. juli er Eidsvoll stoppested for Sommertoget.

– Historien om Jernbane-Norge er på mange måter historien om hvorfor vi bor der vi bor, sierThomas Hellum.