40 stasjoner og 17 fylker på åtte uker. NRKs sommersatsing er både ambisiøs og utfordrende.
– Folk i NSB og Bane Nor forteller oss at dette er en mer komplisert og krevende oppgave enn hele togavviklingen under Lillehammer-OL, sier prosjektleder Thomas Hellum til NRK.
Utfordrende
Sommertoget må tråkle seg fram mellom utallige passasjer- og godstog som allerede trafikkerer det norske jernbanenettet.
– Samarbeidet med NSB og Bane Nor om tryggheten på stasjoner og langs sporet er derfor tett, sier Hellum.
Hellum står bak konseptet sakte-TV og har kjørt minutt for minutt med både Bergensbanen, Hurtigruta, Saltstraumen og Skibladner, som var Sommerbåten i fjor.
Etter båtturene ble spørsmålet: Hva nå?
Svaret ble å ta en togtur.
Åtte uker
Den starter i nord med Rognan i Nordland som første stopp 27. juni.
Åtte uker senere ruller Sommertoget inn på endestasjonen Sarpsborg i Østfold.
På den ikke lenger så hyggelige datoen 22. juli er Eidsvoll stoppested for Sommertoget.
– Historien om Jernbane-Norge er på mange måter historien om hvorfor vi bor der vi bor, sierThomas Hellum.