Klokken 18.42 onsdag fikk politiet melding ifra en dame i 80-årene fra Rælingen.

Hun hadde hatt besøk av en mann som sa han kom fra NetCom. Før han kom hadde mannen ringt og sagt han kom for å reparere noe med linja.

– Han hadde kommet inn, gått bort til TV-en og sagt at feilen lå hos henne. For dette skulle han ha 39 kroner i betaling. Han hadde med seg en kortterminal hvorpå den eldre damen satte kortet inn og slo koden. Da stakk han fra stedet med både kort og kode. Innen hun fikk ringt oss var det tatt ut 9.000 kroner fra kontoen, sier operasjonsleder Bjørn Roger Sønsterud i Øst politidistrikt, Romerike.

Hendelsen skal ha skjedd ca. 20 minutter før politiet fikk meldingen.

– Det vil bli opprettet sak og igangsatt etterforskning, sier Sønsterud.

Mannen som utga seg for å være Netcom-reparatør, skal ha vært mørkhudet og hatt skjegg.

Pengene ble tatt ut i en minibank.

– Jeg har aldri hørt om at noe lignende har skjedd før. Jeg har snakket med en av de sikkerhetsansvarlige som har jobbet i Telia i mange år, og han har heller ikke hørt om dette. Det er definitivt ingen som kommer fra oss. Vi ville aldri oppsøke noen hjemme. Vi oppfordrer alle til å være på vakt. Det er veldig trist at damen opplevde dette og at noen er så utspekulerte  at de bruker kjente merkevarer for å få en fot innenfor døren, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Telia Norge.

NetCom har skiftet navn til Telia.

– Det vil aldri komme noen på døren fra noen av våre merkevarer, sier Scheen.

Det vil si Chess, OneCall, MyCall og Telia.

Politiet opplyser torsdag morgen at de har pågrepet mannen. Les mer her: Svindlet kvinne (89) – nå er mannen pågrepet