Skipsindustrien fra Romsdal er igjen på offensiven. Denne uka arrangeres den store messa Nor-Shipping på Lillestrøm. Flere av de lokale bedriftene som deltar melder om økt optimisme. Dette har ikke kommet av seg sjøl. Etter den dramatiske oljenedturen har det vært behov for omstilling. Dette har medført tøffe runder med nedbemanning. Samtidig har man vært nødt til å tenke strategisk og finne nye forretningsområder. Dette arbeidet begynner nå å gi positive resultat.

Den siste uka har det kommet flere positive meldinger som gir grunn til framtidstro. Vard-konsernet har sett nye muligheter innen ekspedisjonscruise, energi og havbruk og melder nå om relativt god ordreinngang. Torsdag sendte Aukra Maritime ut pressemelding om at de har inngått sin største kontrakt siden oppstarten i 1998.

Selskapet skal levere håndteringsutstyr til krillfartøyet som Vard Brattvåg skal bygge for Aker BioMarine. Brunvoll sikret seg flere bein å stå på gjennom oppkjøpet av Scana Volda. Oshaug Metall jobber sammen med Forskningsrådet og NTNU med et nytt konsept for robotisert modellfri forming. Vi ser at flere av disse avtalene er et resultat av at samarbeidet mellom ulike lokale aktører fungerer.

Klyngetankegangen legger til rette for samarbeid, informasjonsflyt og felles løft. I vårt distrikt er Ikuben en slik aktør. Ikuben er en tverr-industriell klynge med internasjonalt orienterte industri- og teknologibedrifter med hovedtyngde i Møre og Romsdal.

Totalt deltar 42 bedrifter i samarbeidet. Neste uke arrangerer Ikuben en konferanse i Molde om digitalisering i industrien. Teknologien gir nye muligheter. Omstilling, innovasjon og samarbeid er nødvendig for at selskapene skal beholde sin sentrale posisjon også i åra som kommer. Løypemeldingen fra årets Nor-Shipping bærer bud om at man er i ferd med å oppnå gode resultat i et krevende landskap.