Molde: 648 millioner kroner. Dét er de statlige overføringene som hittil er brukt på Nasjonale turistveger i Møre og Romsdal. Troms har til sammenligning fått 51 millioner, trøndelagsfylkene null.

Nasjonal satsing

Tallene er hentet fra den ferske statusoversikten som Statens vegvesen har laget over Nasjonale turistveger. Denne satsingen startet opp i 1994 etter et initiativ fra Stortinget om å se nærmere på kombinasjonen veg og reiseliv.

Målet er at Nasjonale turistveger skal være ferdig utbygd i 2023. Da vil 18 strekninger rundt om i landet framstå som «helstøpte attraksjoner med god kvalitet», ifølge Jan Andresen, leder for turistvegseksjonen i Statens vegvesen. Selv med milliardinvesteringer de siste 23 åra, vil det likevel gjenstå drøyt 50 mindre tiltak som de skal få på plass i perioden 2023–2029.

Når vi skriver 2029 er det brukt drøyt 4,4 milliarder kroner på turistvegene.

Store prosjekt

Status for 2017 er altså 648 millioner kroner brukt på ulike prosjekt i Møre og Romsdal.

De siste seks-sju åra har flere hundre millioner gått til tre store satsinger her: Gudbrandsjuvet (ferdigstilt 2010), Trollstigen (ferdigstilt 2012) og Eldhusøya (ferdigstilt 2014).

Bare på Atlanterhavsvegen er det brukt 192 millioner kroner, inkludert penger fra andre

offentlige aktører. Dette gjelder hele den 36 kilometer lange strekninga fra Bud til Kårvåg. Pengene er brukt til fiskebruer, svevesti, kafé, flere utsiktspunkt, rasteplasser – og en marmorskulptur.

På strekninga mellom Trollstigen og Geiranger er det hittil brukt 616 millioner kroner, inkludert penger fra andre.

Får mer

I de neste åra er det først og fremst i Hordaland det skal satses i regi av Nasjonale turistveger. 12 år fram i tid har de fått 814 millioner kroner.

Møre og Romsdal får i denne perioden rundt 160 millioner kroner tilført til ulike turistvegprosjekt, og ender da på 808 millioner kroner. De øvrige fylkene i landet vil ligge godt bak når det gjelder turistveg-investeringer.

For Møre og Romsdal, de neste seks åra, er det tre tiltak på Atlanterhavsvegen som vil få midler: Farstadsanden, Malefeten og Skarvøya.