– Å spille Ibsens Peer Gynt i Egypt med Sfinxen og Pyramidene som bakgrunn var en helt spesiell og mektig opplevelse. Å få spille Peer Gynt i ærverdige Bergstadens Ziir blir helt sikkert en ny mektig opplevelse. Jeg gleder meg, sier Bjarte Hjelmeland, som dermed tar Peer Gynt fra den ene verdensarven til den andre, dog med en del års mellomrom.

Har sett Elden

Hjelmeland forteller at han har besøkt Røros en gang tidligere.
– Det er fire-fem år siden, og da fikk jeg med meg friluftsspillet Elden. Det var en fin opplevelse med en sterk ramme bak slagghaugene. Jeg fikk også oppleve gatene og den gamle trebebyggelsen, men rakk ikke innom kirka den gangen. Den får jeg til gjengjeld finstudere i år, sier han.
Han har satt sammen en times konsentrat av Henrik Ibsens Peer Gynt, og kunstnerisk leder Christoph Hartmann har satt sammen Griegs musikk til forestillingen.

En stuntopplevelse

Hjelmeland er spent på framføringen og samspillet mellom teksten og musikken.
– Jeg har aldri møtt Christoph Hartmann, og vi får ikke lang til til å prøve - det blir nærmest som en stuntopplevelse der vi kaster oss uti det og må bruke ørene godt. Det blir litt improvisasjon, forteller Hjelmeland som er i ferd med å finjustere teksten.
– Jeg har valgt å ta med en del monologer, og jeg tror Prestens tale vil være en god tekst i Røroskjerka og passe godt til historien og kulturarven i Røros.

Identitet

Hvorfor Røros har blitt en verdensberømt kammermusikkby har ikke Hjelmeland noen svar på, men er rimelig sikker på at det handler om identitet, arv og historie.
– Vi finner slike steder rundt omkring - Voss er et slikt sted. Der er det alltid noen som ivrer og tar vare på, ildsjeler som legger ned arbeid og innsats for å få til det de tror på. Så handler det om at Vinterfestspillene i Bergstaden har utviklet seg, har profesjonalisert seg og er veldrevet. Sammen med den frivilligheten som jeg har forstått er sjølve grunnmuren - der hele byen tar et tak - så vil slike arrangementer leve godt og lenge og påvirke de som vokser opp, sier Hjelmeland.