– Den største forskjellen fra dagens opplegg er at det ikke settes krav til flystørrelse. Sist ruta var ute på anbud ble det heller ikke krevd minstestørrelse på flyet - da ble det omgjort i ettertid, sier Moen.
Ellers konstaterer han at tidskravene er litt anderledes.
– I dag er kravet at flyet fra Røros skal lande på Gardermoen før klokka 07.00. I anbudskravene er det flyttet til før klokka 09.00. Det kan åpne for at de som får anbudet velger å fly opp fra Gardermoen om morgenen i stedet for at flyet står nattparkert på Røros. Det kan bety svekkelse i regularitet og punktelighet, mener Moen.
– Er kravet om 18.000 passasjerer hver vei per år mulig å gjennomføre med et 15-19-seters fly?
– Ikke hvis det skal begrenses til to daglige avganger. Men det kan hende de velger tre eller fire daglige avganger, da går det greit, sier han.
I fjor var det drøyt 21.000 passasjerer til og fra Røros flyplass. Moen viser til statistikken som sier at 40 prosent av alle avganger og ankomster hadde mer enn 19 passasjerer på ruteflyet.
– Det blir spennende - mange selskaper er i stand til å fylle anbudsvilkårene, sier han.