Forbrukerrådet advarer mot selskaper som Norwegian

- Ikke velg ulydige flyselskaper.

(upublisert) Opprettet
Mange flyselskaper følger ikke opp alle vedtak fra Transportklagenemnda, og Norwegian kommer verst ut. Forbrukerrådet oppfordrer passasjerene til å velge selskaper som ikke er «ulydige».

– De fleste passasjerene får det de har krav på, men det er ikke bra at enkelte flyselskap ikke følger vedtakene fra Transportklagenemnda, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Transportklagenemndas statistikk for 2013 viser at flypassasjerene fikk helt eller delvis medhold i 131 av totalt 412 saker. I 33 av sakene der passasjerer som klagde, vant fram, valgte flyselskapene å ikke følge vedtakene.

Dreamliner

Ifølge Forbrukerrådet gjelder omtrent halvparten av sakene Norwegian og problemer med Dreamliner-flyene. Selskapet er uenig i jussen, og vil derfor ikke betale det de skylder, sier Flønes.

Hun understreker at selv om det er lov å være uenig i et vedtak, så følger nemnda gjeldende rett.

– Da bør man også gjøre opp for seg, sier Flønes som oppfordrer flypassasjerene til å bruke forbrukermakten sin til å velge et selskap som følger Transportklagenemndas avgjørelser.

– Det må ikke lønne seg å være ulydig, fastslår hun.

Lavprisselskaper

WizzAir følger på plassen bak Norwegian med fem vedtak de har valgt å ikke følge, mens både Vueling og Ryanair har to.

– Skal man trekke en konklusjon, ser det ut som at det er selskap som markedsfører seg som lavprisselskap, som ikke følger vedtakene. Kjente merkenavn som SAS, Lufthansa, British Airways og KLM glimrer med sitt fravær fra listene over dem som ikke følger vedtakene, påpeker Flønes. (©NTB)

Mer om