Det fikk også medlemmene av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget med seg.

– Det er helt klart at armen fra E134 til Bergen må utredes. Noe annet vil være meningsløst, sier nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Eirik Sivertsen, Ap.

Dersom veien bygges med en egen arm til Bergen vil reisetiden mellom Sandvika utenfor Oslo og Bergen reduseres til fire og en halv time. Reisetiden fra Telemark til Vestlandet vil også bli betydelig kortere.

Viktig

– Når vi skal bygge øst-vest forbindelsen, så er det ett sentralt element i dette, det er å knytte de to største byen i landet tettere sammen. Da må man også utrede dette alternativet. Vi skal ta avgjørelser for tiår framover, det er noen av de viktigste veiprosjektene på mange år. Da må vi også ha hele grunnlaget på plass, sier Sivertsen.

Han sier også at hvis det blir bestemt at den andre øst-vest forbindelsen skal gå over Hemsedal, så vil dette styrke behovet for utredning om bergensarmen fra E134.

Sivertsen har også lagt merke til engasjementet fra fylkeskommunen, der både fylkesordfører Sven Tore Løkslid, Ap, stilte opp, sammen med fylkesvaraordfører Hans Edvard Asker, KrF og leder for samferdselsutvalget på fylket, Knut Duesund.

– Det at disse bruker to dager på å være med oss i komiteen viser et engasjement. Det er også nyttig for oss å kunne føre diskusjonene etter at selve programmet er ferdig.

– At komiteen kommer seg ut, får møte de som blir berørt av de avgjørelsene vi skal ta, er også veldig nyttig. Selv om det ikke er avgjørende, så gir det oss et bedre grunnlag for de avgjørelsene vi skal ta, sier han.

– Jeg vil vel si at jeg er litt mer optimistisk. Det sier Olav Vefald i Norges Lastebileierforbund.

Vefald er en av mange som i mange år har arbeidet for E134.

– At Statens vegvesen har anbefalt at den andre hovedveiforbindelsen mellom øst og vest skal bør gå på riksvei 52 over Hemsedal er en stor fordel for oss som arbeider med E134. Og for samfunnet totalt sett er det å bruke E134 og riksvei 52 en stor fordel, sier Vefald.

Mye å spare for bilene

Statens vegvesen har også anbefalt at E134 skal gå fra Gvammen og til Vågslid via Rauland. Og ikke følge dagens trase gjennom Seljord. Også det mener Vefald vil være en fordel.

– For det første får man en stor besparelse i reisetid. Men strekningen blir også lettere å kjøre. For en transport vil dette bety 1500–2000 kroner spart i kostnader på hver tur. Med dagens trafikknivå på E134 vil bare det føre til en besparelse på 800 000 kroner, per dag, sier Vefald.

Gode orienteringer

Daglig leder i selskapet E134 Haukelivegen, Børge Skårdal, er også godt fornøyd med møtet med stortingskomiteen.

– Nå har jeg vært optimistisk med tanke på E134 lenge. Men de siste dagers avklaringer gjør det jo ikke mindre spennende å arbeide for dette, sier han.

– Det er absolutt nyttig å ha møte med komiteen. De fikk også en bred og god gjennomgang om de viktigste utredningene som er for E134. Jeg synes også det var hyggelig at fylkeskommunen var så godt representert, sier Skårdal.