Opplysningene til fire forskjellige personer dukket opp i en strømavtale som ingen av de ulike partene hadde bedt om, eller godkjent.

– Dette er så frekt som det går an å få blitt, forteller Joacim Lunde til TA.

– Løy i telefonen

Da Joacim Lunde og samboeren Marit Bjørvik Andersen satt i bilen på vei til Bergen, fikk Marit en telefon fra et nummer hun ikke kjente. Joacim tok telefonen og fikk et tilbud fra strømleverandøren Fortum. Selgeren skal, ifølge paret, ha fortalt at han hadde snakket med Marit en halvtime i forkant av samtalen, og kun trengte en endelig bekreftelse på den nye avtalen.

Dette hadde Joacim avkreftet fordi de hadde sittet sammen i bilen de siste timene, men da samtalen brøt på grunn av dårlig dekning regnet de med å få et skriv i posten.

– Først fikk vi et brev om at noen hadde tatt en kredittsjekk på Marit. Etterpå fikk vi brev om som bekreftet at vi hadde bestilt en strømavtale, forteller han.

Noe skurrer

Paret hadde verken godtatt tilbudet, eller godkjent kredittvurderingen. I tillegg var det en rekke opplysninger som ikke stemte.

Brevet var riktignok adressert til Marit, men resten stemte overhodet ikke. I avtalen som ble registrert sto det at strømmen skulle leveres til en adresse på Øvre Maihaugen i Skien, med et telefonnummer Joacim hadde for fire år siden, som nå står registrert på en kvinne i Drammen. Som om ikke det var nok, ble det laget en falsk versjon av eposten Joacim hadde da han drev et eget firma for fire år tilbake.

– Ubehagelig

– Jeg vet ikke hva som er bakenforliggende, men det virker jo som dokumentforfalskning, forteller Joacim.

Kristine Andersen, som ble sporet opp av Joacim og Marit, hadde ingen anelse om hva som hadde skjedd og er glad for at de tok kontakt. Hun synes det er en tankevekker at det ikke er mer som skal til før en plutselig er abonnent på noe man ikke har bestilt.

– Det er veldig ubehagelig. Jeg har aldri hørt om Fortum før, sier hun.

– Beklager

– Jeg har aldri hørt om lignende og vi jobber med å finne ut nøyaktig hva som har skjedd her, forteller pressekontakt Stian Mathisen i Fortum.

Da TA tok kontakt med strømleverandøren Fortum var de i gang med å finne ut hva som forårsaket det hele. Noe klart svar på hva som faktisk hadde skjedd hadde de ikke.

– Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette har skjedd, det er det vi prøver å finne ut av. Men det ser ut til at vi har klart å blande sammen noen adresser, forteller Mathisen til TA.

Ifølge strømselskapet har alt blitt ordnet opp i og Kristine skal slippe å vente noe faktura fra dem.

– Det viser seg at det her har skjedd en menneskelig feil hos oss, og det beklager vi på det sterkeste. Personen det gjelder har vært i kontakt med oss, og avtalen ble annullert tidligere i uken. Det medfører selvsagt at vedkommende ikke vil få noen kostnader tilknyttet dette og vedkommende tidligere strømavtale vil fortsette som normalt, sier Mathisen.

Vil anmelde

Nå vil de tre gå sammen og ta saken videre.

– Det er veldig suspekt. Jeg opplever hvert fall situasjonen som det,  når selgeren i tillegg lyver om at han har snakket med samboeren min. Det skal det litt til for å gjøre så grove feil.

– Jeg synes vi bør gå til forbrukerrådet og eventuelt anmelde det. Ikke for å lage en større sak ut av det, men det er en prinsippsak. Man kan ikke ta kredittsjekk uten at man godkjenner det, avslutter han.