Forrige uke meldte flere medier at årets priskrig på julevarer mest sannsynlig ville utebli. I fjor tapte nemlig dagligvareaktørene flere hundre millioner kroner på en priskrig som var umulig å vinne.

Dumper prisene

Kiwi har derimot ikke latt seg stoppe og har nå dumpet prisene på en rekke julevarer. En melkesjokolade kan du nå få til 14,90 kroner, og en pakke maltkanel får du for kun 0.60 kroner.

Ole Jørgen Kjellberg, regionsjef i Kiwi, forteller at konkurransen om kundene er tøff før jul og det er derfor prisene på flere julevarer er kraftig redusert.

- For øyeblikket koster for eksempel en pose malt kanel 70 øre, mens grøtris selges til 5 kroner pakken. Prisen på flere andre julefavoritter, som mandel, surkål, marsipan og familieribbe, har også gått ned. Priskrigen kommer kundene til gode, og vi er glade for at alle kunder kan unne seg god julemat til en billig penge.

Om prisene kommer til å bli like elleville som i fjor, gjenstår å se.

- I fjor var priskrigen ekstrem, og flere varer ble nærmest gitt bort. Hvordan prisene vil utvikle seg de kommende dagene, vil tiden vise. Men vi i Kiwi skal i hvert fall slåss hver dag for at våre kunder skal få den billigste julematen, sier han.

Kjellberg forklarer videre at de ikke vil bruke ordet priskrig, om desembertrenden.

- Vi kjenner oss ikke igjen i påstanden om at det ikke er priskrig i år. Det er priskrig hver dag, hele året, og før jul blir det ekstra tøft. I år er intet unntak.

Han forteller videre at Kiwi presser prisene hver dag, og følger med på konkurrentene for å sikre at de er minst like billige på alle varer.

- Vi sjekker alle prisene til lavpriskonkurrentene flere ganger daglig. Oppdager vi at de selger en vare billigere enn oss, så setter vi ned prisen tilsvarende eller lavere. Vi gir oss aldri.

Beinhard konkurranse

Informasjonssjef i Coop Norge, Bjørn Takle Friis, forteller at de starten allerede for noen uker siden. Her også har de satt ned typiske julevarer.

- Vi kjører på og holder tempo. Vi har jo lovet eierne våre, altså kundene, å være billigst på Extra, så når konkurrentene setter ned prisene setter vi også ned. Vi må levere, så vi sjekker varer hele tiden. Det er en evig dans som det til slutt blir en priskrig av, forklarer Takle Friis.

Han forteller at prisene stadig kryper ned, og når konkurrentene setter ned prisene på en vare, setter de ned prisen på samme varen. Likevel er det ikke alltid kundene blir fornøyde fordi.

- Det er ikke alle kundene som er fornøyde. Det blir kaotiske tilstander, og hyllene blir tomme. Mange syntes priskrigen er bra, men de fleste sier at de helst vil finne produktene de trenger, til en god pris.

Takle Friis forteller videre at konkurransen mellom dagligvareforretningene er beinhard, og at priskrigen aldri har vært så ille som de siste årene. Han håper at årets priskrig ikke blir like ille som fjorårets, men sier det er vanskelig å spå hvor det ender i år.

- Øyeblikket du blir tatt for å være dyrere så velger folk vekk butikkene. Det har vi ikke råd til. Blir priskrigen som ifjor blir det kunstig lave priser på produkter kunder kanskje ikke trenger så mye av. Vi skal holde lave priser, men vi håper det blir med det.