Tvungent koblingssalg har preget fiber-utbyggingen i Norge – og er den store stygge ulven. De to dominerende aktørene - Canal Digital Kabel og Get – har gitt forbrukeren bare ett valg; du må kjøpe både TV-tjenester og internett – noe Forbrukerombudet mener er ulovlig. Det ulovlige salget (i henhold til Forbrukerombudet) er nylig blitt igjen aktualisert i vårt område gjennom en allianse med et kraftselskap.

Gjennom såkalt «tvungent koblingssalg» der fiber og TV-pakke selges kun i en og samme pakke, har norske familiehusholdninger fått en formidabel økning av sine utgifter - uten at de har hatt noe reelt valg. Koblingssalget innebærer at du er låst i ett år eller mer, og der du i fremtiden også må velge nett og TV fra samme leverandør.

For 15 år siden betalte de fleste familier i Nordmøre rundt 3000 kroner for sine medievaner; det vil si abonnement på Tidens Krav, NRK-lisens pluss av og til VG eller Dagbladet i løssalg. I dag betaler du det mange-doblede for ditt mediekonsum – samtidig som både lokalavisa og NRK har tøffe tider økonomisk. Og tro ikke at det er bare Facebook og Google som har skylden - alene!

Både Facebook og Google forsyner seg riktignok grovt av annonseomsetningen i Norge – anslagsvis 4 milliarder i 2016. Dette forklarer selvsagt hvor de profesjonelle annonsørene har flyttet sine penger, men ikke hvor det er blitt av pengene du betaler for ditt hovedmedium; TV-tittingen.

Canal Digital Kabel (CDK) og Get – som til sammen har 64 % av markedet – omsatte i 2015 samlet for 5,6 milliarder kroner. Av dette utgjør TV-pakken anslagsvis 3,4 milliarder kroner – nettet de resterende 2,2 milliarder. Nå har de begge forpliktet seg til å avvikle det tvungne koblingssalget i løpet av 2016 – og dermed kan de av oss som i dag delbetaler TV-pakken på flere milliarder, velge andre (og billigere!?) leverandører. Vi skal kunne betale en pris for nettet – og så velge den TV-pakken som passer oss – uavhengig av leverandør.

Det er liten tvil om at tvungent koblingssalg har vært en driver i denne verdikjeden – og medført i neste instans en betydelig betalingsevne i forhold til kjøp av innholdsrettigheter – blant annet milliarder til engelske fotballklubber som igjen kan betale ubegripelige priser for sine spillere.

Tvungent koblingssalg viser hvordan monopolisert infrastruktur (fiberen lagt inn i huset) uten offentlig styring fort kan koste deg dyrt. Veldig dyrt.

For forbrukeren vil det viktigste å ha valgmuligheten – og dermed opprettholde konkurransen.  Koblingssalg som ikke er tvungent, vil fortsatt kunne gi oss gode produkt-pakker. Attraktivt innhold blir derfor stadig viktigere for å holde på abonnenter innen mobil, kabel, TV og bredbånd. Når verdens største teleselskap AT &T i disse dager sikrer seg TIME Warner for 85 milliarder dollar, er det trolig et varsel om flere ekteskap mellom distributører og innholdsleverandører.

Teknologien vil sannsynligvis bli forbrukerens beste venn i kampen i kampen om større valgfrihet – og skjerpet konkurranse!  For stadig flere av oss vil se TV via nettet, enten det er NRK, TV2 Sumo, Netflix eller HBO.