I 14 år har NAF jobbet for å få på plass et register der forbrukerne kan sjekke bilens historikk.

Nå har kilometerstand fra biler som har vært på EU-kontroll, blitt tilgjengelig for forbrukerne.

Les også: Bil med kvinne og baby kjørte inn i lastebil

Les også: Våger du å klemme deg inn her?

– Endelig er dette på plass. Juks med kilometerstand er et omfattende problem. Nå blir det mindre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

I 2013 kom NAF med en rapport som viser at hvert eneste år jukses det med kilometerstand på biler i Norge for opp til 5,3 milliarder kroner. Grunnen er at det er enkelt å utføre og svært vanskelig å oppdage og straffeforfølge.

I tillegg er det lukrativt å jukse med kilometerstand i Norge der avgiftene gjør at bilene er dyre.

- Prisfallet blir større per kjørte kilometer i Norge enn i land med lavere bilpriser. Justeres kilometerstanden ned, faller prisen mindre. Det er ren vinning som ligger bak kilometerjuks, sier Sagedal.

Data fra EU-kontrollene gjelder biler som er fire år eller eldre. For å få et fullverdig register må det gås noen skritt til. Skal Norge få til et godt nok register for å få bukt med kilometerjukset, må alle som er i kontakt med bilen, ha et pålegg om å legge inn kilometerstanden i et nasjonalt register, mener NAF.

- Vi i NAF skal jobbe videre for å få på plass et nasjonalt kjøretøysregister som eliminerer problemet med kilometerjuks, sier Sagedal.

Se til EuropaKilometerjuks er et stort problem i hele Europa. Noen land har kommet langt med å løse problemet. Et eksempel er Belgia der myndighetene har klart å finne en løsning på problemet med kilometerjuks. Der pålegger myndighetene alle som er i kontakt med bilen om å legge inn data i et register. Dersom de velger å ikke gjøre det, får det konsekvenser i form av sanksjoner. Belgia har så og si eliminert problemet med kilometerjuks.

Her finner du hele rapporten fra NAF