Det viser en rapport gjennomført av KPMG, som har regnet ut hvor mye det vil koste å kjøpe opp de største klubbene i fotballen.
Med en verdi på drøye tre milliarder euro, tilsvarende rundt 30 milliarder norske kroner, troner Manchester United øverst på listen. Det til tross for manglende suksess i både Premier League og Champions League de siste årene, samt gjelden fra Glazer-oppkjøpet i 2005.
Bak den engelske klubben følger Real Madrid, som lå foran Manchester United i 2016, og deretter Barcelona.
Engelsk fotball dominerer listen med seks klubber – Manchester United, Manchester City, Arsenal, Chelsea, Liverpool og Tottenham – blant de ti øverste plassene. De øvrige klubbene er Bayern München og Juventus.
Annonse
I en uttalelse kommenterer KPMG at TV-avtalene har vært en avgjørende faktor.
Rapporten har vurdert økonomien til 39 ulike klubber basert på deres popularitet på sosiale medier, inntekter fra 2014/15- og 2015/16-sesongene og suksess i europeiske turneringer. Klubbene ble deretter rangert etter potensiell salgsverdi.