– I Akershus kastes årlig 26.000 tonn fullt spiselig mat fra private husholdninger. Det vil si hele 43 kilo per person - og med dette er vi verst i Norge. Dette må vi gjøre noe med, sier prosjektleder Trine Amalie Sjøvold i Akershus Bygdekvinnelag.

Nå vil de kastingen til livs.

– Dette bunner først og fremst i kunnskapsmangel: Mange kaster ukritisk mat som har passert «best før» - dato uten å sjekke kvalitet/holdbarhet. Andre bruker kanskje bare 300 gram av kjøttdeigpakken på 400 og kaster så de resterende 100. Fordi de ikke vet hvordan de skal ta vare på restene, forteller Sjøvold som er idémakeren bak kampanjen «Vinn over Svinn».

Kunnskapsmangel

– Begrunnelsene for å kaste mat kan være mange. Men konklusjonen er enkel: Folk mangler kunnskap. Mange vet rett og slett ikke hvordan de skal oppbevare mat; de har aldri lært det! Og de som har best økonomi og lengst utdannelse er verst i klassen, forteller en meget engasjert prosjektleder som har hentet kunnskap og statistikk om emnet fra SSB og Matvett.

– Mange har god råd. Det fører kanskje til at man lettere kaster mat?

– Ja, det også. Vi mener at det å kaste fullt spiselig mat både er miljømessig og samfunnsøkonomisk forkastelig. Det gir et økonomisk tap for forbrukeren og kan i tillegg oppleves som et hån mot de som lever av å produsere maten vår, utdyper Irene Furulund, leder i Akershus Bygdekvinnelag.

Nå skal en rekke kalendere gjøre hver eneste husholdning mer bevist på å få ned matsvinnet.

– Vi vil forsøke å få endret handlingsmønsteret gjennom kunnskapsoppbygging. Før jul tar vi sikte på å få distribuert ut 4.000 flotte matkalendere som er spekket av lekre matoppskrifter basert på restemat og som dessuten gir praktiske råd til de som ønsker å lære mer om hvordan man kan ta vare på maten. Oppskriftene er utarbeidet av kokker og matskribenter.

Kjente kokker og matskribenter som Wenche Andersen i TV2, Andreas Viestad i Dagbladet og matblogger Trine Sandberg er blant bidragsyterne til oppskrifter og gode råd. Og matbransjens «grand old woman» Ingrid Espelid Hovig støtter kampanjen.

– Vi benytter oss av en kalender som budbringer fordi dette er noe man gjerne har hengende på kjøkkenveggen. Poenget er at man hver eneste dag blir minnet om å ta vare på maten, avslutter Sjøvold.