NAFs pakketips til bilturen

Her er NAF-ekspert Jan Ivar Engebretsen sine beste tips til hvordan du bør pakke bilen.

I snitt skjer det 143 ulykker i påsketrafikken hvert år, ifølge beregninger Statens vegvesen har gjort mellom 2006 og 2015.

4,3 personer dør i snitt i trafikkulykker i påsken, mens 18 ble hardt, i mange tilfeller varig, skadd.

Det er med andre ord nok av gode grunner til å sikre at bilturen blir så bra – og trygg – som mulig. Og hvordan du velger å pakke den kan fort være forskjellen mellom liv og død.

I denne videoen kan du se hvordan kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF anbefaler deg å pakke bilen for langtur:

– Du må også huske på å ta deg god tid. Nyt at det er ferie og senk skuldrene. Det er bedre å komme 20 minutter for sent enn flere år for tidlig..., proklamerer Engebretsen.

– Folk spør om alt mulig

I tillegg til å pakke bilen sikrest mulig kan det være lurt med en pause i ny og ne. Vi reiste derfor til Circle K Dal for å sjekke om folk tok seg tid til en pust i bakken.

Og det gjorde de. Anna G. Kolby var på vei til hytta utenfor Strømstad da hun bestemte seg for å kjøre innom stasjonen. Der fikk hun fylt både spylevæske og kaffekoppen.

KLAR FOR FERIE: Anna G. Kolby forteller at hun ga seg med fjellpåske for tre år siden. Nå prioriterer hun den svenske skjærgården i ferien.

KLAR FOR FERIE: Anna G. Kolby forteller at hun ga seg med fjellpåske for tre år siden. Nå prioriterer hun den svenske skjærgården i ferien.

Trond Skaug stoppet for den alltid populære pausematen pølse og kaffe i forbindelse med en lengre tur til Stat.

Har du sett den? Circle K har lansert det som fort kan være Norges nye favorittpølse

– Der skal jeg tilbringe de neste dagene med surfing og padling. Så i motsetning til de fleste andre håper jeg på masse vind i påsken. Surfing er definitivt morsomt med høye bølger, ler han.

Av sikkerhetstiltak i forbindelse med pakkingen har han sørget for å spenne fast ryggsekken i baksetet med sikkerhetsbeltet.

– Jeg er opptatt av å sikre lasten best mulig. Det er ikke noe særlig å skulle få en slik i hodet, sier Skaug og peker på den tunge sekken i baksetet.

Med de mange kundene som er innom Circle K Dal i forbindelse med påskeutfarten, fører det med en god del arbeid.

– Når folk kommer hit er de ferdig med Oslo-trafikken og klare for en pust i bakken. Ofte trenger de også hjelp til et eller annet, sier Jostein Jørgensen, daglig leder på Circle K Dal.

– Som hva?

– Det kan være generelle ting med bilen, som for eksempel kontroll av lufttrykk i dekk. Ellers handler det mye om å hjelpe til med hva det måtte være. Vi er opptatt av god, raskt og hyggelig service, som skal gjøre besøket på stasjonen best mulig.

RÅDGIR KUNDENE: I løpet av påsken kommer det spørsmål om det meste, forteller daglig leder på Circle K Dal, Jostein Jørgensen.

RÅDGIR KUNDENE: I løpet av påsken kommer det spørsmål om det meste, forteller daglig leder på Circle K Dal, Jostein Jørgensen.

Circle K ønsker deg og dine en trygg, god og fin påske! Ta det med ro. Både i trafikken, i pausen og i skisporet. Lurer du på mer om våre produkter og tjenester, besøk hjemmesidene våre.

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.

Dette er VG Partnerstudio

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Gard Steiro
Ans. redaktør og adm. direktør

Annonsørinnhold ?
VG PartnerstudioLes mer om annonsørinnhold i VG

Dette er et kommersielt samarbeid mellom VG Partnerstudio og Circle K. Dette er innholdsmarkedsføring, og ikke journalistikk. VG Partnerstudio er en satsning underlagt VG som leverer innhold etter VGs kvalitetskrav og redaktøransvar, men innholdet er laget av innholdsprodusenter utenfor redaksjonen. VGs redaksjon har ingen rolle i dette samarbeidet. Derfor er VGs redaksjonelle produkt helt upåvirket av dette samarbeidet.