Nyheter

Tre i én og én i tre

For første og eneste gang gir han dem triaden som deres tro for alltid skal hvile på, de tre beinene kirken skal stå på.

TEKSTVERKSTEDET TREENIGHETSSØNDAG: I Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn.

Det har vært en rar tid. De elleve mennene har vokst opp med den kompromissløse troen på én gud, men de siste ukene har det svirret i luften mange tilnavn på vennen deres: Jesus fra Nasaret, Marias sønn, Gud sønn, Menneskesønnen, Messias, herre og Gud.

Han ble dømt til døden for blasfemi; for å sette seg selv i direkte sammenheng med Den Ene og Eneste Gud. Kraften som vekket ham opp fra døden, viste at han kanskje hadde rett likevel.

De vedtok ikke, de oppsummerte

Jesus vet at de aldri mer skal møtes på denne måten, og det er et alvor over situasjonen når han snakker til dem nå. Han har all makt, sier han, og for første og eneste gang gir han dem triaden som deres tro for alltid skal hvile på, de tre beinene kirken skal stå på, den endelige nøkkelen til hvem og hva Gud er: «Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn.» Faderen, Sønnen og Ånden. De tre.

Den kristne læren om treenigheten er ikke tydelig formulert i Bibelen, men den festet seg raskt som en uoppgivelig del av den kristne troen og læren, ja, som selve det springende punktet. Når onde tunger har hevdet at treenighetslæren ble vedtatt i Nikea i år 325, er dette skjebnesvangert feil.

Utover 300-tallet vedtok nemlig ikke Kirken en lære; de oppsummerte den. Man formulerte bare det som allerede lå der. Det endelige uttrykket for dette finner vi i den athanasianske trosbekjennelsen, som blant annet sier: «Og dette er den felles kristne tro, at vi ærer én Gud i Treenigheten og Treenigheten i enheten, idet vi hverken blander sammen personene eller deler vesenet. For én person er Faderens, en annen Sønnens, en annen Den hellige ånds.»

Faderen, Sønnen og Den hellige ånd

Ut ifra evangelienes fortellinger om det nære forholdet mellom Jesus og Gud Fader satte kirken ord på gudstroen. På bakgrunn av ordene Jesus selv brukte om Gud og seg selv, fikk de troende et språk. Gjennom hele Bibelens samlede fortelling om hvordan Gud gir seg til kjenne og virker overfor menneskene, kom forståelsen av Gud er én i tre og tre i én. Gud er både far og skaper, sønn og frelser, ånd og livgiver, men likevel alltid: én.

Derfor døpes mennesker fortsatt til Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn. Derfor tegner vi oss med korsmerket i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn. Derfor reiser vi oss og bekjenner troen på Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Derfor lever vi og dør vi i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn.

BIBELTEKSTEN: Men de elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet der Jesus hadde sagt han ville møte dem. Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte. Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

Matteus 28,16-20 (Bibel 2011)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter