Fredag braker det løs. To dager med festival skal snu opp ned på Sortland, med aktiviteter for små og store, parade og konserter med alt fra Da Buzz til Postgirobygget, Sondre Justad og Morten Abel.

Alt vil bli behørig dokumentert, og nytt av året er at arrangørene i Deadline Event har fått med seg en egen ungdomsgerilja som skal lage innhold for festivalen på sosiale medier under lørdagens FamilieFæsterålen.

Ungdom lager innhold for ungdom

- FamilieFæsterålen handler om å bygge vesterålsk stolthet og engasjement, og skal være en kul arena for de unge. Det var aldri noe tvil om at de som skulle lage innhold fra festivalen, må være ungdommene selv, sier pressesjef Caroline Meier i festivalen.

Hun sier i en pressemelding til VOL at tida da de voksne bestemmer hvilke kanaler barn og unge bør bruke er over, og at man må gi rom for at ambassadører for målgruppa får full kontroll.

- Ingenting er mer pinlig enn en 41-åring som prøver å nå ut til barn og unge, så geriljaen er ikke utplassert hos Fæsterålen. Festivalen er heller utplassert hos ungdommene, for å lære mer om framtidas måte å kommunisere på, sier Meier i pressemeldingen.

Erfaring fra ungdoms-OL

Sortlendingene Herman Henriksen (16), Åsmund Skrudland Kjeldsen (15) og Pia Min Ge Johnsen (13) er tre av ungdommene i festivalgeriljaen. Førstnevnte har solid erfaring innen feltet, og har blant annet vært Snapchat-reporter under ungdoms-OL på Lillehammer tidligere i år.

- Det blir gøy å gjenta jobben for Fæsterålen, sier Herman i pressemeldingen.

Ungdomsgeriljaen vil ikke røpe alle planene de har for Snapchat og Facebook, men de ber folk følge med underveis.

- Disse folka vet hva de holder på med, jeg gleder meg til å bli overraska over hva slags stunts de legger ut på sosiale medier, avslutter Meier.