Stortinget har nettopp vedtatt Regjeringen sin langtidsplan for Forsvaret. Dette er en nokså krevende øvelse, for her finner vi argumentene like tett som hagl under rypejakta, selv om det har vært så som så med treffsikkerheten. Det store spørsmålet er: Kan vi ha tillit til at beslutningen om å legge ned flystasjonen på Andøya, er basert på riktig argumentasjon? Jeg tviler, akkurat som jeg gjorde tilbake i 2000, da det ble vedlagt å legge ned Forsvarets Twin Ottere, med den begrunnelse at de stod ovenfor omfattende vedlikehold. De hadde nettopp gått gjennom den mest omfattende tekniske oppgraderingen som var tilgjengelig. Det var første gangen jeg forstod at når det gjelder Forsvarspolitikk, så tar man beslutningen først, og finner argumentene etterpå. Lite synes å ha endret seg, i så måte.

I utgangspunktet, var jeg overrasket da det ble besluttet å ha en base på Evenes for F-35 jagerfly på beredskap. Hvorfor skulle vi velge å ha to flystasjoner i drift, såpass nære hverandre som jo Andøya og Evenes er? Det måtte jo være billigere å legge beredskapen til en allerede eksisterende militær flystasjon, fremfor å opprette enda en? Jeg kan fortsatt ikke forstå det rasjonelle argumentet bak denne tilsynelatende irrasjonelle beslutningen, men jeg ser til min undring at det brukes argumenter som ikke har rot i virkeligheten.

Mye vind

Kanskje det kan ha noe med været å gjøre? Det har blitt meg fortalt at været ikke tilsier at F-35 kan operere fra Andøya, grunnet mye vind der ute. Derfor må tverrvind-banen oppgraderes, og det regnestykket vokser for hver dag som går… Tilbake i min tid som flyger på Twin Otter, har jeg fortsatt til gode å ikke kunne lande på Andøya, men når det blåste heftig fra vest over Kvanto-kollen på Evenes, måtte selv den lille grønne gi tapt og gå til Kiruna. P-3 Orion har i sin tid heller ikke hatt nevneverdige problemer i de tiårene den har flydd ut fra Andøya, så her må det i beste fall være en misforståelse ute og går. For de av våre folkevalgte som måtte være i tvil, kan jeg tilby en gratis landing på Evenes når det blåser en stiv en fra vest, så tror jeg selv distriktsrepresentantene fra Nord får noe å tenke på. Både mine egne, og Forsvaret sine, erfaringer tilsier ikke at været ikke er en begrunnelse for å velge Evenes fremfor Andøya.

Finner ikke ubåt

Da er det sikkert andre operative hensyn som gjelder? P-3 Orion er et gammelt fly sies det, og når det en sjelden gang kommer seg på vingene, er det ikke lengre i stand til å finne ubåter. Tja, mon det. I militær fly-sammenheng, er ikke P-3 så veldig gammel. Særlig ikke når vi tar hensyn til at årsaken til at det ikke har vært så mange fly på vingene de siste årene, er at Forsvaret har brukt nesten to milliarder kroner på å bytte vinger på dem, slik at de kan fly i 30 år til. De har også fått annet utstyr som er nytt (men gradert), med overlegen kapasitet i forhold til det gamle. Dersom det brukes rundt en milliard kroner til, får også alle flyene komplett nytt utstyr innvendig, slik at de blir de mest kapable overvåkningsflyene som finnes. Hva med P-8? Er det ikke slik at nye fly alltid er bedre enn gamle? Ikke alltid. P-8 blir sikkert en bra kapasitet om noen år, men det kan ikke være lett for en folkevalgt å forstå at dette er et fly som er under utvikling, og derfor har langt igjen før det er en operativ kapasitet på nivå med P-3. For å si det enkelt, det er ikke like kult å spille beta-versjonen av Pokemon Go, der du aldri kommer forbi nivå 1, fordi det ikke finnes flere nivå enda. Slik blir det i mange år dersom vi kjøper P-8. Det ryktes at en P-3 hadde problemer med å lokalisere en ubåt som visstnok var sett av én fisker i Vestfjorden her om dagen. Akkurat som hos legen, så er det alltid bedre å finne årsaken fremfor å pynte på symptomene. I dette tilfellet var årsaken at Forsvaret ikke har penger til å ha P-3 på beredskap. Symptomet var at det derfor tok fem timer før flyet kom seg på vingene.

Diesens aksiom

Da kan det kanskje dreie seg om penger? De fleste har fått med seg at det skal spares i Forsvaret, og medisinen for et sykt budsjett, er både friske og fiktive penger. Mye skal spares gjennom effektivisering, men jeg har vanskelig for å se for meg hvordan det blir billigere å kjøpe noe som koster veldig mye mer enn det vi allerede har. Det koster 11 milliarder kroner (Forsvaret sine egne tall) å anskaffe P-8, og det er nokså nøyaktig 10 milliarder mer enn hva det nå koster å få P-3 oppgradert til en moderne kampklar kapasitet. Men hva med den daglige driften da? P-8 Poseidon er et nytt overvåkningsfly som selvsagt er billigere å drifte enn den eldgamle P-3 Orion. Tja, det kan jo virke som sunn fornuft, og det er i hvert fall et argument som er lett å kjøpe dersom man ikke har så mye greie på fly og slikt. Faktiske tall tilsier det motsatte: Nye fly militære fly er vesentlig dyrere i drift enn forrige generasjon. Dette har sågar finansdepartementet gått med på, etter mange års kamp fra tidligere forsvarssjef Diesen og hans aksiom om militærteknologisk fordyrelse. Jeg var flyger på den gamle arbeidshesten C-130 Hercules, før det ble besluttet å bytte den ut. Den var visstnok blitt for gammel, såpass gammel at det siste Forsvaret gjorde før de parkerte den i ørkenen i Arizona (de står der fortsatt), var å bruke flere hundre millioner kroner på å bytte de gamle vingene som var blitt for slitne. Flyene fløy nøyaktig 100 timer hver, før den nye C-130J kom på banen. Argumentene som da ble brukt var at de nye flyene var så godt som vedlikeholdsfrie, og ville spare Forsvaret for store penger til operativ drift. Nå, åtte år senere, er fasiten at den nye transportflykapasiteten koster vesentlig mer enn den gamle. Nye programvare-oppdateringer er én av årsaken til dette, i tillegg er nye deler sjelden billigere enn gamle. Det samme gjelder de nye helikoptrene til Kystvakten, NH90. Ikke bare er de over ti år forsinket (foreløpig), og står mye på bakken grunnet manglende tilgang til deler, men de koster dobbelt så mye å drifte som de gamle. Om de er så mye bedre, må vi nesten vente med å se, fordi de er fortsatt ikke fullt ut operative. De nye redningshelikoptrene er også på full fart inn i operativ drift, sammen med F-35. Det skal bli spennende å se hvor pengene skal spares i fremtiden, når vi allerede i dag setter fly på bakken fordi vi ikke har råd til drivstoff.

Vi har torsken

Så dersom det verken er vær, operative grunner, eller penger som er årsaken, hva er det da som gjør at noen partier nå «snur» i synet på at P-3 skal videreføres sammen med Andøya Flystasjon? Det skulle jeg gjerne ha likt å vite, men siden jeg stort sett lar meg overtale av argumenter som kan etterprøves, tviler jeg på at det finnes tilstrekkelig med argumentasjon i denne saken. Egentlig tror jeg ikke politikerne vet det selv heller. Det eneste jeg vet nokså sikkert, er at det må da være færre Pokemons på Andenes enn hva det er inne i Stortingssalen, så kanskje det er en god nok grunn? Maten kan det i hvert fall ikke være, for én ting må våre folkevalgte ha klinkende klart for seg: I valget mellom Leiv Vidars pølser på veikroa ved Evenskjær, og nytrukken skreimølje på kaia i Andenes, så er valget opplagt! Skuld' Torsken os feyle, hvad havde vi da?, spurte Petter Dass. Det samme har nok folkene på Andenes spurt seg om.

Akkurat nå er jo P-3 et godt alternativ til å opprettholde flere hundre arbeidsplasser i et utsatt lokalsamfunn, uten at det virker å være tatt med i regnestykket til tallknuserne i Glacisgata 1. Og det er det selvsagt heller ikke, fordi Forsvaret skal som kjent ikke drive lokalpolitikk. Det skal dog våre folkevalgte gjøre, og for de som klarer å løfte blikket opp fra Pokemon og Candy Crush, så kan det være lurt å prøve å lese mellom spillene (eller linjene, styrk det som ikke passer).

Før jeg sluttet i Forsvaret, hadde vi en intern vits: Dersom Forsvaret bruker mye penger på å bytte vingene på et fly, kan du være sikker på at det snart skal tas ut av drift.  Det var riktig både for Twin Otter og Hercules. Det ser ut som om det er riktig denne gangen også.

Otto von Bismarck skal visstnok ha sagt at det er to ting du ikke vil vite hvordan de blir til: Pølser og politikk. Jeg foretrekker uansett nytrukket skrei!