Elbilsalget i Norge øker kraftig. I fjor ble det solgt over 2.000 nye elbiler i Norge hver eneste måned. I Vesterålen finnes det kun ladestasjoner på Sortland og Andenes.

– Det er stadig flere biler med elskilt, og stadig flere fabrikker lanserer elbiler. Det var kanskje et sært fenomen fram til i fjor, men nå er det den veien det går, sier Arne Ivar Mikalsen i Hadsel Venstre.

Les også: Kjørte Norge på langs med elbil

Oppfordrer Trollfjord

Elbiler kan lades i vanlige stikkontakter med 10 eller 16 ampere, men da går det fort opptil åtte timer før batteriet er ferdigladet. Med hurtigladere har elbilen godt med strøm allerede etter 30 til 90 minutter.

– Først av alt må jeg si at det er en fantastisk følelse å kjøre elbil, og er virkelig noe alle burde prøve, sier ordfører Siv Dagny Aasvik.

– Ellers kan jeg si at den store omsetningen av elbiler viser at insentivene med avgiftsfrihet virker, folk ønsker å kjøre miljøvennlig, og det virker positivt når det offentlige legger til rette på en god måte.

Hadsel Venstre hadde ladestasjoner som en av valgløftene i fjor høst.

– Vi kan godt si at vi kommer til å foreslå ladestasjoner som egen sak i løpet av høstsemesteret. Så får vi se om de andre «artigpeisan» i kommunestyret vil være med, sier Mikalsen til VA. Han oppfordrer Trollfjord og kommunen til å få det opp så snart så mulig.

– Det trengs i hvert fall en, og helst to.

Støtte fra fylkeskommunen

Aasvik mener det holder for hadselværingene å lade hjemme.

– For dem som bor i Hadsel vil det normalt ikke være nødvendig med ladepunkter utover hjemmebaserte ordninger. For enkelte bilmodeller følger hjemmelader med på kjøpet, for andre vil ordninger med ordinære stikk i garasje eller på yttervegg være godt nok da bilen normalt kan lade hele natten. Utfordringen er å tilby turister og andre på gjennomreise et tilbud, sier hun.

– Hvorfor er Hadsel kommune så sent ute ladestasjoner?

– Jeg vet ikke hvorfor dette ikke er tatt tak i tidligere. Men forekomsten av elbil har eksplodert de siste årene, og oppmerksomheten er nok større enn den var ved siste behandling av sentrumsplanen for Stokmarknes. Nå har vi den snarlig til ny behandling, derfor er det naturlig å se på muligheten nå.

– I sentrumsplanen vil det bli regulert inn områder som klargjør arealer for etablering av hurtigladepunkter slik at dette kan etableres. Det er naturlig at kommunen legger opp til at det blir etablert ladestasjoner for elbil også i Hadsel slik at turister og gjennomreisende kan legge turen hit.

I resten av landet krever ladestasjoner ofte abonnement eller enkeltkjøp, slik at drivstoff for elbiler betales av bilisten selv. Dette tror Aasvik ville vært en god løsning også for Hadsel.

- Nordland fylkeskommune har også støttet etablering av hurtigladestasjoner andre steder i Nordland, det burde vi forsøke å få støtte til her i Hadsel også.

Lade på bensinstasjon

Flere bensinstasjoner i landet har lagt til rette for lading til elbiler. Dette er gjort blant annet hos Circle K på Evenes og Fauske.

– Hvis jeg var en bensinstasjon ville jeg kanskje fått det opp. Ikke at vi har noe med hva de gjør, men jeg ville ha begynt og vurdert det, sier Arne Ivar Mikalsen.

Circle K på Børøya opplever ikke at etterspørselen for ladestasjoner fra elbilister er stor, ifølge sjef Alf-Eirik Bratland.

– Jeg tror det skyldes at det er en liten plass. Vi har heller ikke merket noe spesielt stor pågang i sommer heller med turister.

Circle K samarbeider med Grønn kontakt, som bygger og setter opp hurtigladestasjoner i landet. Circle K stiller sine bensinstasjoner til disposisjon om lademontering er ønskelig.

– Vi er veldig positive til å ha ladere på våre stasjoner. Elbilister er som alle andre bilister og trenger drivstoff, bare at det er strøm, sier Anders Kleve Svela, kategorisjef drivstoff i Circle K Norge.

– Ingen planer

Daglig leder for Grønn kontakt, Ole Henrik Hannisdahl, opplyser til VA at de ikke har noen planer om å bygge ladestasjoner i Vesterålen. Førsteprioritet er å bygge ut tilgangen til ladestasjonene langs E6, fra Bergen til Tromsø.

– Det betyr ikke at det blir bygd noe der i det hele tatt. Hvis noen er med på å dra lasset er vi selvfølgelig med på det.

Å montere en ladestasjon koster fra 600.000 kroner. Hannisdahl forklarer tre ting som er nødvendig for at ladestasjon skal monteres og settes opp; grei bildekning i området, nærhet til trafikkert vei og at det skal være noe å gjøre mens bilen lader.

– Trafikkgrunnlaget i Vesterålen er ikke til stede.

Grønn kontakt bygger for tiden en ladestasjon på Leknes. Det er gjort i samarbeid med kommunene og Cirkle K.

Et hinder

Hadsel Sosialistisk venstreparti er enig med Arne Ivar Mikalsen. Det er noe vi må få på plass, sier Per Atle Bayner til VA.

– Det kommer flere og flere elbiler. Vi må ha det i Hadsel også, og jeg håper det er noe som kommer i alle kommunene i Vesterålen. Jeg tror elbilene er kommet for å bli, og de blir jo bedre og bedre. De er nødvendig for å spare miljøet for eksos, og mellom korte avstander mellom Stokmarknes og Sortland er det perfekt å kjøre elbil.

– Hvor nødvendig er det når man kan lade elbilen hjemme?

– Hvis man skal kjøre lengre avstander bør det være tilgang på de. Hvis man skal kjøre til Harstad er det ikke sikkert man finner noen å lade hos. Det må legges til rette for at det kan brukes elbiler, og da må vi ha ladestasjoner. Det trenges en både på Melbu og på Stokmarknes. Det må være lett tilgjengelig, og jeg mener det er en statlig oppgave å legge til rette for det.

Mikalsen påpeker også at tilgjengelighet er viktig, og at hans familie har vurdert å kjøpt elbil, men gikk bort fra tanken.

– Skal man bruke bilen i det daglige, må man som alle andre få fylt bensin eller få fylt på med strøm raskt.

– Hindrer mangelen på ladestasjoner folk til å kjøpe elbiler?

– Ja, det gjør det. Hvis man skal bruke en elbil mest mulig som vanlige, er man avhengig av å kunne lade fort. Hurtigladere krever ganske kraftig kraftoverføring, noe som ikke er vanlig å montere hjemme.