Uteliv:

Priskrig på øl i Oslo

- Et signal på at flere kjemper til det siste, sier analytiker, som venter konkursras i utelivsbransjen. Mens flere aktører har kastet seg på, holder andre igjen.

UTEPILS: Stappfull uteservering på solfylte Alexander Kiellands plass i Oslo onsdag forrige uke. Her utfordres nå Colonel Mustard av nyåpnede Los Tacos. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
UTEPILS: Stappfull uteservering på solfylte Alexander Kiellands plass i Oslo onsdag forrige uke. Her utfordres nå Colonel Mustard av nyåpnede Los Tacos. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

En fersk oversikt fra Avisa Oslo viser antydninger til priskrig på øl i hovedstaden. En rekke serveringssteder opererer med «happy hours», der ølprisene senkes betraktelig i spesifikke tidsrom.

Særlig på Grünerløkka ligger barer med periodevis reduserte ølpriser på rad og rekke. Tacokjeden Los Tacos, kjent for å tilby 0,4 liter øl til rett under femtilappen fram til klokka bikker 21, utfordres også i stadig flere områder.

Utelivsgiganten Noho Norway, som driver mange av byens største utesteder, har ingen planer om å kaste seg på.

- Vi kjører vår egen greie, med egne konsepter. Vi ønsker å ha fornuftige priser, slik at vi kan ha gode lønnsvilkår for våre ansatte, sier administrerende direktør i selskapet, Karl-Henning Svendsen, til Børsen.

- Følger situasjonen nøye

I 2019 oppsto det full priskrig på øl i Kristiansand, etter at restauranten Kombinat kastet ut gourmetmaten, til fordel for burgere og billig øl. Med det nye konseptet ble prisen på halvliteren satt ned fra 91 til 50 kroner.

Flere konkurrenter så seg nødt til å følge etter. Etter bare noen måneder måtte flere av dem kaste inn håndkleet og stenge dørene.

- Hvis andre vil dumpe prisene og mener at de kan regne det hjem, er ikke det noe vi legger oss opp i. Men om det er bærekraftig på sikt, det er jeg ikke sikker på, sier Svendsen.

ØNSKER IKKE PRISKRIG: Karl-Henning Svendsen, toppsjef i utelivsimperiet Noho. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
ØNSKER IKKE PRISKRIG: Karl-Henning Svendsen, toppsjef i utelivsimperiet Noho. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Ett av hans utesteder, Colonel Mustard, har nå fått en ny nabo på Alexander Kiellands plass: I starten av april åpnet Los Tacos i nabolokalet, med en tilhørende romslig uteservering. Alf Nabolagsbar, like nedenfor, selger også pils til redusert pris - 64 kroner - fram til klokka 19.

- Har serveringsstedene deres merket noen effekt av priskonkurransen?

- Nei, ikke foreløpig, sier Svendsen.

- Er det mulig å unngå en større priskrig i dette markedet?

- Poenget er at det ikke er ønskelig, med de utfordringene som er i bransjen, å starte en priskrig. Men vi følger situasjonen nøye.

Venter konkursbølge

Dyrtida merkes nå over hele utelivsbransjen, som er særlig sårbar for økonomiske konjunkturer. Kundene har nå mindre penger å rutte med, mens selskapenes kostnader har økt.

Kari Mette Almskog, administrerende direktør i analyseselskapet Dun & Bradstreet Norge, tror at 2024 vil by på en konkursbølge i bransjen.

- Det er mange indikatorer som peker i én retning nå. Tallene ser ikke bra ut, sier Almskog.

I fjor ble det åpnet 486 konkurser i overnattings- og serveringsbransjen, viser statistikk fra Konkursregisteret. Hittil i år er antallet 86.

Analyseselskapet anslår at 385 nye aktører vil gå dukken i løpet av de neste 12 månedene. Det er 51 flere enn gjennomsnittet de siste tre åra i bransjen, som fra før av har landets høyeste konkursrisiko.

Direktøren forklarer økningen i antall konkurser med et tilsvarende kunstig lavt antall under pandemien, samt en tendens til overetablering i markedet. I 2020 og 2021 tror hun at mange selskaper klarte å utsette konkurser, som følge av statlige overføringer og kosnadskutt. I 2022 snudde utviklingen.

RØDE DAGER: Utgangspunktet er at det skal være arbeidsfri på alle helligdager. Noen må likevel jobbe for å holde hjulene i gang. Vis mer

Konkurransen beskrives nå som spesielt hard i Oslo.

- Det er et signal på at flere kjemper til det siste, at det tilbys lokkeøl for å øke omsetning på andre områder, sier Almskog.

Ønsker konkurransen velkommen

Hovedstadens aller billigste øl (som Børsen kjenner til journ. anm.) kan tidvis kjøpes på Storgata 26 i sentrum. Børsen omtalte i fjor sommer utestedets grep for å redde torsdagene - den klassiske studentkvelden:

I møte med strammere studentbudsjetter ble 0,4-literen solgt for ti kroner mellom klokka 21 og 22, og for 30 kroner den påfølgende timen. Avisa Oslo får opplyst at det fortsatt opereres med slike priser, men at det skjer «sporadisk».

- Vi er generelt positive til tiltak som gjør at folk går ut og benytter seg av restaurant- og utelivstilbudet, da en høy aktivitet er positivt for bransjen som helhet, sier pressekontakt i danske Rekom, Jens Thorgaard, per e-post.

Utelivsgiganten eier en rekke utesteder Norge rundt - hvorav 12 i Oslo - og står blant annet bak det populære konseptet Heidi's Bier Bar.

De har innført flere tiltak på sine serveringssteder i møte med konkurransen, opplyser han, herunder tilbud som «varierer med konsept, aldersgruppe og årstid».

- Vi har tro på at en variasjon i tilbudet fører til en bedre opplevelse for gjestene, noe vi også får bekreftet, sier Thorgaard.