I løpet av året planlegger den svenske kleskjeden H&M å legge ned 160 butikker globalt. Samtidig skal de bare åpne 100 nye. Det kommer fram i selskapets kvartalsrapport onsdag, skriver Aftonbladet.
Kjeden oppgir ikke hvilke butikker som skal legges ned, eller hvor de nye oppstår. Børsen har sendt en henvendelse til H&Ms pressekontor, med spørsmål om norske butikker påvirkes og hvor mange ansatte som eventuelt mister jobben.
«Gjerrigflasjon»: - Veldig risikabelt
Det ønsker de ikke å svare på, men understreker at tallene gjelder verden over.
- Hos H&M tilpasser vi kontinuerlig butikkporteføljen vår for å sikre de beste beliggenhetene og ha en blanding av fysiske og digitale butikker for å tilby en sømløs handleopplevelse. Dette inkluderer både åpning og stenging av butikker. I vår kvartalsrapport i dag uttalte vi at på globalt nivå er planen å åpne rundt 100 nye butikker og stenge rundt 160 butikker i løpet av 2024, sier regional leder for ekspansjon i H&M, Therese Gunnarson, i en uttalelse til Børsen.
H&M opplyser også i kvartalsrapporten at antall butikken har gått ned med 76 siden samme tid i fjor, tilsvarende to prosent. I tillegg skal kjeden bygge om 250 av totalt 4300 butikker, i blant annet flaggskipsbutikken i Stockholm.
Grepene er et ledd i å øke lønnsomheten i kjeden. Markedet har svart på kvartalsrapporten med å sende kjeden oppover på Stockholmsbørsen, skriver avisa videre.