STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.
Erlend Angelo
Dagligvarekjedene presser ut Ringnes-sjåførene: – Dette er sosial dumping satt i system
De har kjempet lenge for å beholde distribusjon av egenprodusert øl, brus og vann. Nå kan den mangeårige kampen ende med mer makt til dagligvarekjedene – og over 200 risikerer å miste jobben.
erlend@lomedia.no
«Før eller seinere ryker nok egendistribusjonen hos Ringnes også», sa Ringnes-sjåfør Svein Tore Olsen til NNN-arbeideren for nokså nøyaktig fem år siden.
Nå ser det ut til at spådommen hans går i oppfyllelse. Ingenting er riktignok avgjort, understreker de tillitsvalgte i Ringnes – men forhandlingene mellom Ringnes og dagligvarekjedene er på vei inn i et mer aktivt nivå.
– Nå kommer det snart folk her med målebånd for å sjekke hvor eventuelle maskiner kan stå. Så da er det på tide å gi kollegaer og andre beskjed, sier NNN-klubbleder i Ringnes, Erik Torkelsen, til NNN-arbeideren.
Over 200 kan miste jobben
På det store anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo produseres det øl og brus døgnet rundt. Og de kjører ut varene selv – til butikker og utesteder.
Nå vil butikkene overta kjøringa selv. Det i seg selv er ikke noe nytt, forhandlingene med dagligvarekjedene startet allerede i 2016.
– Kjedene har lenge hatt et uttalt ønske om dette. Det er mange spørsmål som skal besvares, men vårt utgangspunkt er at kjedene må levere en totalpakke som er minst like god som vår egen. En forutsetning for at kjedene overtar er at oppsettet må komme forbrukerne til gode, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard til NNN-arbeideren.
De tillitsvalgte frykter at egendistribusjonen til Ringnes skal være en saga blott fra 1. kvartal 2023. Det vil være et stort tap, mener klubbleder Erik Torkelsen.
– 200 medarbeidere kan forsvinne. AFP vil trolig ryke for flere, sier han til NNN-arbeideren.
Torkelsen og hans kolleger mener dette er sosial dumping, hvor faste stillinger med tariffavtale i stor grad erstattes med innleide og kontraktører hos kjedene.
– Det er kynisk utnyttelse av folk i deler av transportbransjen. Hos oss har sjåførene en fornuftig lønn og gode betingelser – gode arbeidsplasser som står i fare for å bli overtatt av uorganisert arbeidskraft, preget av ren sosial dumping, understreker Torkelsen.
Denne skaper debatt: Tallene som viser det ulike Norge, på godt og vondt
Langsiktige konsekvenser
På lengre sikt peker Torkelsen på den politiske siden av varedistribusjon, all den tid dagligvarekjedene strammer maktgrepet over matindustrien. I dag er det stort sett bare Ringnes og Tine som kjører ut varene selv – resten har gitt opp og gått over til såkalt grossistdistribusjon, altså at dagligvarekjedene tar seg av det selv.
– For vår del tør jeg påstå at det vil kunne få konsekvenser inn i brygghuset, altså de får mer makt over hva som skal produseres og utvikles.
– Det store bildet er at det umulig kan være heldig at det blir en sånn maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen. Dette gagner bare dem på toppen, det handler om penger og makt, sier Torkelsen.
Mye lest: Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet
Press?
Før ble det sagt at leverandørene hadde makta over kjøpmennene. Kjøpte ikke den ene inn varene, solgte leverandørene bare til den andre. Etter at kjøpmennene nå er samlet i tre store dagligvarekjeder (Norgesgruppen, Coop og Rema) har det hele blitt snudd på hodet: Leverandørene er avhengig av at kjedene tar dem inn, ikke omvendt. Et nei nå er ikke et nei fra en enkelt kjøpmann; det er fra 1/3 (grovt forenklet) av alle Norges butikker.
– Ringnes vil jo aldri innrømme det, men vi er helt overbevist om at eksisterer et press fra kjedene her, sier Torkelsen.
For eksempel vareplassering i butikkene, som har mye å si for salget av varene.
Norgesgruppen (Kiwi, Meny og Joker) er uenig i den påstanden, skriver de en epost til NNN-arbeideren.
I Coop mener de påstanden faller på sin egen urimelighet.
«Skal du drive butikk må du ha de varene kundene ønsker og helst til lavere pris enn konkurrentene. Å ikke ta inn, eller «gjemme» Ringnes-produkter, som vi vet kundene vil ha, vil være lite kundevennlig. Noen forsøkte seg med en «bestevenn-strategi» for noen år siden. Jeg trenger ikke minne om hvordan det» skriver Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, i en epost.
Mye delt: Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda
– Optimal distribusjon er målet
Da Hansa gikk over til såkalt grossistdistribusjon i 2015, leverte Forbrukerrådet en klage til Konkurransetilsynet på grunn av det mente var misbruk av markedsmat. Konkurransetilsynet avviste klagen, som de mente bygget på ufunderte påstander.
Dagligvarekjedene er heller ikke enig i at det er makt de er ute etter. Både Coop og Norgesgruppen peker på mest mulig effektiv distribusjon, samt lastutnyttelse på lastebilene.
Det vil gagne kundene – og miljøet, mener de.
«Vi har også et ansvar overfor våre 28.000 ansatte, om å trygge arbeidsplassene gjennom effektiv drift som gjør oss konkurransedyktige i det norske markedet og mot grensehandelen», skriver Kristiansen i Coop.
«Uten å kommentere Ringnes spesielt, mener vi bedre lastutnyttelse gir færre lastebiler, og økt leveringsfrekvens» svarer Bård Gultvedt i Norgesgruppen.
Fått med deg denne? Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim
Har egne transportansatte
Dagligvarekjedene er heller ikke med på at en overgang til grossistdistribusjon vil føre til mer sosial dumping. Norgesgruppen sier at deres leverandør Asko i hovedsak har egne ansatte sjåfører, og at disse lønnes etter tariff.
Coop sier de i stor grad benytter seg av regionale norske transportører, som får lønn etter allmenngjort tariff.
«Våre rutiner er godkjent av arbeidstilsynet og vi har ikke avdekket avvik» skriver de.
Torkel Nohr Fjørtoft i Rema sier dette om forhandlingene med Ringnes:
«Samtalene er både ryddige og konstruktive fra begge parter, så det er all grunn til å tro at vi kommer frem til en god løsning. Uansett hva som skjer så har REMA 1000 gode avtaler med både egenansatte sjåfører og underleverandører, med tett oppfølging av påseplikt og lønnsavtaler. Vi samarbeider ikke med useriøse aktører, og har heller ingen avtaler med utenlandske transportører om transport i Norge» skriver han i en epost.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer