Coop og Statkraft Varme inngår avtale om å utnytte spillvarme
Coop Norge har vedtatt å redusere klimautslippene fra virksomheten med minst 40 % innen 2025, sammenlignet med 2017.
- Planen er å etablere det første energipositive logistikksenteret i Norge, noe som vil være et viktig bidrag til å nå våre klimamål, sier bærekraftansvarlig i Coop Norge, Per Løberg Eriksen.
Innovative og fremtidsrettede tiltak gir energipositivt bygg
Tidligere ville man utvidet kapasiteten på det eksiterende elektriske anlegget i forbindelse med en utbygging. I stedet etablerer Coop en batteriløsning som skal forsyne anlegget med strøm, i tillegg til å investere i solceller og utnyttelse av overskuddsvarmen fra anlegget.
- Solceller, smart styring av energiforbruket via batteriene og styring av fleksible laster i bygget er spennende i seg selv, men sammen med Statkraft Varme har vi planlagt å levere 20-25 GWh spillvarme årlig fra CLog ut på fjernvarmenettet i området, noe som tilsvarer varmebehovet til 2500 eneboliger, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.
- Dagens avtalesignering er en viktig del av løsningen for et energipositivt anlegg. Samarbeidet med Statkraft Varme sikrer best mulig utnyttelse av spillvarme som tidligere ikke har kunne blitt brukt. Vi er derfor veldig tilfredse med denne avtalen og ser fram til å levere varme til næringskunder i Gardermoen-området, legger han til.
Milepæl for Statkraft og fjernvarmebransjen
Avtalen er av stor betydning for Statkraft. Med etablering av CLog Varmesentral i samarbeid med Coop, er Statkraft godt posisjonert for å levere fjernvarme til alle utbyggingsprosjektene i næringsparken.
Gardermoen Næringspark står foran en storstilt utbygging. Med sin beliggenhet ved Norges største trafikknutepunkt, Oslo Lufthavn Gardermoen, tar næringsparken mål av seg til å bli den største, viktigste og mest innovative næringsparken i Norge.
- Utbyggerne og nye kunder er veldig positive til denne avtalen, da hele området blir bærekraftig på en unik måte, der fjernvarmenettet distribuerer all spillvarme fra Coops logistikksenter til nye kunder. Dette er områdeutvikling på sitt beste, sier Svein Ove Slinde, administrerende direktør i Statkraft Varme.
Løsningen vil spille en viktig rolle i det grønne skiftet. Økt elektrifisering krever økt kapasitet på strømnettet, og ved å øke bruken av fjernvarme avlastes strømnettet på en effektiv måte.
- Dagens avtale med Coop blir er en av de mest bærekraftige og miljøvennlige som Statkraft Varme har signert og et viktig bidrag til vårt langsiktige mål om å heve fornybarandelen i vår fjernvarmeproduksjon, legger Slinde til.
Avtalen innebærer at Statkraft skal utvikle og levere en bærekraftig, fremtidsrettet og fleksibel energiløsning for området. Dette skjer blant annet ved å utvikle et lavtemperatur fjernvarmenett som gir mulighet for bruk av spillvarme.
Viktig teknologiutvikling
- Dette prosjektet er det første i sitt slag og tar for seg teknologiutvikling som gir vesentlig reduksjon av effektuttak og energibruk, og økt produksjon av fornybar energi. Prosjektet er et viktig bidrag for et effektivt energisystem som er avgjørende for lavutslippssamfunnet. Teknologiene som blir demonstrert i fullskala i CLog har potensial for både dagligvarebransjen og logistikkbransjen i Norge,sier markedssjef Anna Barnwell i Enova.
- Støtten fra Enova har vært avgjørende for å realisere dette prosjektet. Vi er veldig tilfredse med samarbeidet og ser muligheter for ytterligere tiltak sammen med Enova, avslutter konsernsjef Geir Inge Stokke.
----
Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4 600 ansatte i 18 land. Fjernvarmevirksomheten i Statkraft består av 13 anlegg i Norge og Sverige, herunder et fjernvarmeanlegg på Gardermoen. Dette anlegget alene har en årlig produksjon på ca. 70 GWh.
Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix.
Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,9 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Kontakter
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Coop Norge SA
Knut Lutnæs, senior kommunikasjonsrådgiver
Mob: 905 42 323
E-post: knut.lutnaes@coop.no
Statkraft Varme
Jørgen Nordahl, Leder Produkt og Marked Statkraft Varme
Mob: 992 33 812
E-post: Jorgen.Nordahl@statkraft.com
Bilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom