LOFTHUS: Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Sporveien, som forteller at de også mottar henvendelser fra folk som igjen lurer på hvorfor ikke bommen på Mons Søviks plass, og /eller den permanente stengingen i Lofthusveien åpnes, i forbindelse med Grefsenveien-prosjektet. Grefsenveien er nå er stengt for biler til og fra Storokrysset.

Nå er Kjelsåsveien, og Frysjaveien og Maridalsveien, de store veiene som fører inn og ut av Grefsen- og Kjelsås-området. Det er kø, bussen blir forsinket og lesere ber om at bommene på Lofthus åpnes mot Årvollsiden - eventuelt bare i rushtiden - for å gi en alternativ rute ut av området Grefsen og Kjelsås, og dermed lette belastningen på de nevnte alternative veiene.

Sporveien, som er byggherre i Grefsenveien-prosjektet, forteller at de også har henvendt seg til Bymiljøetaten i saken.

Hvorfor kjører trikken videre, når bussen kommer?

Trafikkanalysen

Dette svarer Anette Bjerke, seksjonssjef for trafikkstyring i Bymiljøetaten, i en mail til Nordre Aker Budstikke, fredag denne uka:

– Trafikkanalysen som ble utarbeidet i forbindelse med stenging av Grefsenveien, viser at alle boliggatene i området, inkludert Kjelsåsveien mellom Myrerskogveien og Nandrups vei, får mer trafikk hvis eksempelvis Lofthusveien åpnes.

– Åpningen vil medføre bedre fremkommelighet i Kjelsåsveien nedre del, men vil skape trafikkfarlige situasjoner i mange boligveier, sier Bjerke videre og viser til at å åpne opp i rushen mot Årvoll ikke er en god løsning, fordi det er i det samme tidsrommet at skolebarn er på vei til og fra skole.

2000 til 6000 biler

Videre mener Bymiljøetaten og Bjerke at ved å åpne for eksempel Lofthusveien og/eller bommen ved Mons Søviks plass for alminnelig ferdsel, vil det medføre stor del gjennomgangstrafikk i det som omtales som sårbare boligområder, med mange gående og syklende, og skolebarn i veiene.

– For å unngå kø i Sinsenkrysset vil flere bilister velge å kjøre i boligveier gjennom bydel Nordre Aker og Bjerke. Boliggater er som regel uten fortau, gangfelt og mangler ofte tilfredsstillende belysning. For eksempel er Lofthusveien en boligvei med ÅDT (journ. anm. årsdøgntrafikk) rundt 2000 kjøretøy per døgn og fartsgrense 30 km/t. Veien er anlagt med fortau på ene siden og tillater parkering langs veien. Veien består i hovedsak av eneboliger med mange inn- og utkjøringer på begge sider av veibanen og har begrenset siktforhold, i følge Bjerke.

[gallup71LF]

Ikke egnet

– En trafikkøkning her fra 2000 til 6000 kjøretøy i døgnet vil stille krav om trafikksikkerhets- og fremkommelighetstiltak, blant annet i gangfelt og bedre belysning. Med bakgrunn i Statens vegvesen sine gangfeltkriterier tillater stedsforholdene ikke å etablere nye gangfelt i eksempelvis Lofthusveien og andre veier i området. Lofthusveien krysses daglig av mange skolebarn som tilhører Disen skole. Det samme gjelder for Årrundveien i bydel Bjerke, som ikke har fortau og som er skolevei til Årvoll skole. Så disse gatene er rene boliggater som ikke er egnet for mer trafikk. Kjelsåsveien er en hovedvei med tosidig fortau og har større kapasitet for trafikk, avslutter hun.

Nordre Aker Budstikke har spurt opp igjen om hvordan tallet på 4000 flere kjøretøy i Lofthusveien er beregnet, men har foreløpig ikke lykkes i å motta noen forklaring på dette. Pressekontakt Monica Thorud Olsen i Bymiljøetaten forteller at dette tallet er hentet fra trafikkanalyse utført på oppdrag fra kommunen, av Norconsult. Nordre Aker Budstikke følger saken.


Mons Søviks plass

Om Mons Søviks plass kan følgende leses på Wikipedia:

Plassen er på Lofthus i Oslo, på grensen mellom bydel Nordre Aker og bydel Bjerke. Den ligger der Frennings vei, Ymers vei, Sophus Aars' vei, Årrundveien og Kildeveien møtes. Veien her er sperret med bom som bare slipper busstrafikk igjennom, og rett ved bommen er Lofthus bussholdeplass. Stedet fremstår ikke som noen egentlig plass. Med velvilje kan svingene øst og vest for bommen sies å være utvidelser av de respektive veiene. Skiltingen er på grøntarealet sør for bommen og bussholdeplassen. Plassen fikk navn i 1958 etter lærer Mons Søvik (1876–1955), som stiftet Lofthus hageby.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke