Orkla Latvija selger sin convenience virksomhet

Report this content

Orkla Latvija har solgt sin convenience virksomhet i Latvia og Litauen. Virksomheten består hovedsakelig av ferske sandwicher solgt gjennom kiosker og bensinstasjoner lokalt.

Convenience virksomheten var en del av Orklas kjøp av NP Foods i 2016 og har vært organisert i datterselskapene SIA Fresh Food Production (Latvia) og Margiris UAB (Litauen). 100 prosent av aksjene i SIA Fresh Food Production er solgt til det litauiske selskapet Mantinga UAB, mens 100 prosent av aksjene i Margiris UAB er solgt til selskapets administrerende direktør Audrius Daugela.

Totalt sto convenience virksomheten for rundt 10 millioner euro i salgsinntekter i 2021. Partene er enige om ikke å offentliggjøre salgssum.

Virksomheten vil ikke lenger inngå i Orklas finansielle rapportering fra 1. juni 2022 (ca. 4 millioner euro i årlig salg) og fra 1. oktober 2022 (ca. 6 millioner euro i årlig salg).

Om Orkla Latvija

Orkla Latvija er en av de største aktørene i latvisk næringsmiddelindustri med en bred portefølje innenfor matvarer, snacks og sjokolade. Selskapet har merkevarer som Laima, Selga, Ādažu, Staburadze og Spilva og har fem produksjonsanlegg. Orkla Latvija rapporterer både til forretningsområdet Orkla Foods Europe og Orkla Confectionery & Snacks.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Selskapet er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2021 en omsetning på 50,4 mrd. kroner, og har ca. 21.500 ansatte.

 

Orkla ASA
Oslo, 30. september 2022

Ref.:

Direktør Investor Relations
Kari Lindtvedt, tlf.: +47 950 75 114

Kommunikasjonsdirektør

Dag Olav Stokken, tlf.: +47 916 65 078

Abonner