Vaktmesterkompaniet får ned klimautslippet i snørydding på vegene i og rundt Oslo ved bruk av biogass som drivstoff.

Brøytebiler på biogass skal snørydde statlige veier i Oslo-området

Vaktmesterkompaniet, som har vinterydding på statlige veier i Oslo-området, setter inn biogassdrevne brøytebiler. Den første av de to bilene er levert og i drift, mens den andre blir levert i første kvartal 2022.

Publisert

Vaktmesterkompaniet har som målsetning at alle deres maskiner og kjøretøy på Oslo-Gardermoen-kontrakten skal være fossilfrie innen 2025, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Bedriften skriver også at de har tatt mål av seg å skape nye løsninger, som vil redusere klimabelastningene innen drift og vedlikehold i løpet av de fem årene kontrakten med Statens vegvesen varer.

— Nok av krefter til oppgavene

Lastebilene til Vaktmesterkompaniet er utstyrt med frontplog og saltspreder i tillegg til å være forberedt for bruk av sideplog.

— Vi har testet den første biogasslastebilen under større snøfall. Det er alltid spennende med ny teknologi, sier avdelingssjef Hans Petter Skjellum i Vaktmesterkompaniet.

— Hittil har bilen ikke gitt oss noen store overraskelser, og vi merker ikke forskjell på denne bilen og tilsvarende bil drevet på konvensjonell diesel. Det er nok av krefter til oppgavene den skal utføre, sier Skjellum.

Powered by Labrador CMS