Analyserte DNA fra 3400 år gamle mumier

Tadjas sarkofag fra Abusir el-Meleq-funnet. Foto: Aegyptisches Museum und Papyrussammlung, SMB/Sandra Steiss. Via Phys.org.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskere har analysert DNA fra egyptiske mumier fra perioden 1400 f.Kr. til 400 e.Kr. Funnene avdekker overraskende slektsforhold i oldtiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mumier og DNA

Mumier er lik som har blitt balsamert, behandlet med kjemikalier for at kroppen skal bevares. De ble ofte utstyrt med ansiktsmasker, tekstiler og smykker før ferden til dødsriket.

I det gamle Egypt ble balsamering tatt i bruk ved overgangen fra det tredje til det andre årtusen f.Kr. Egypterne mumifiserte sine døde på grunn av religiøse forestillinger. Bevaring av kroppen ble slett som en forutsetning for evig liv blant guder og forfedre. Det er også funnet enorme mengder dyremumier i templer og gravkamre, skriver SNL.no.

DNA er arvestoffet som finnes i alle celler. Ved DNA-analyse kan man karakterisere genene hos et individ. Analysene kan blant annet brukes til å kartlegge slektskap.

Kilde: SNL

Det gamle Egypt er en arkeologs våte drøm. Flotte sarkofager, digre pyramider og vakre hieroglyfer. Egypterne nedtegnet fortellinger om sine faraoer og guder, men også om dagliglivet. Alt er rike kilder til kunnskap om fortidens samfunn og forestillinger.

Men det har vært et hull i vår kunnskap om de gamle egypterne: deres kromosomer og arvestoff. Kjølige miljøer og permafrost kan bevare forhistorisk DNA som en naturlig fryseboks. Egypts hete klima skader arvematerialet, i mumienes gravkamre kan fukt være et problem, og kjemikaliene som ble brukt under balsameringsprosessen har også skadd genmaterialet, skriver Washington Post.

De første DNA-sporene man trodde stammet fra en mumie var trolig resultat av moderne forurensning. Mange forskere har vært skeptiske til studier av genfunn fra mumien til kong Tuntakhamon.

3400-1600 år gammelt DNA

Verena Schünemann ved Universitetet i Tübingen. Foto: Johannes Krause, via Phys.org.

Nå bidrar en internasjonal studie fra Max Planck-instituttet i Tyskland til å tette noen av de genetiske hullene i vår kunnskap. Forskerne analyserte data fra 90 mumier gravlagt mellom 1380 f.Kr., i perioden kjent som Det nye riket, frem til år 425 i romersk tid. Mumiene ble gravd ut i området Abusir el-Meleq sentralt i Egypt for 100 år siden.

Man fant informasjon om mitokondrie-DNA, som arves fra mor, hos 90 mumier. På grunn av forurensning av prøvene fant man detaljert kjerne-DNA, som arves fra begge foreldre, hos kun tre av mumiene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Begge typer genmateriale viser at de gamle egypterne hadde lite DNA til felles med moderne afrikanere sør for Sahara. Deres nærmeste slektninger var mennesker som levde i Levanten i steinalderen og bronsealderen. Mumiene var altså nærmere i slekt med antikke europeere og anatoliere (folkeslag som levde i dagens Tyrkia) enn moderne egyptere er, skriver Nature . Studien er offentliggjort i tidsskriftet 30. mai.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Utgravingssteder Abusir-el Meleq vist med oransje kryss. Moderne egyptiske prøver brukt i studien vist med oransje sirkler. Grafikk: Annette Guenzel./Nature Communications, via Phys.org.

Den nye analysen har lykkes der tidligere studier av mumie-DNA har feilet ved å hente DNA også fra bein og tenner. Forskerne har forsiktig undersøkt det urgamle arvematerialet for å utelukke påvirkning fra moderne mennesker siden utgravningene begynte for et århundre siden.