Forbrukerrådets tipser deg: Slik lures du av ferietilbud

Unngå å bli lurt når du bestiller årets sommerferie. Her er Forbrukerrådets gode råd. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Unngå å bli lurt når du bestiller årets sommerferie. Her er Forbrukerrådets gode råd. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet gir deg tips til en billigere og bedre ferie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utsagn som «kun ett rom igjen» og «få seter igjen på flyet» er ofte usanne, kommer det fram i en ny EU-undersøkelse, opplyser Forbrukerrådet i en pressemelding.

Mange ferieklare nordmenn lar seg nok friste av lave priser på hotell og reise når de skal planlegge sommerferien eller en storbyweekend på nett og får ikke med seg at tilbudene ofte kan være for gode til å være sanne.

Dette bør du gjøre for å unngå å bli lurt eller betale for mye for turen:

  • Sjekk alltid flere nettsteder før du bestiller. Ofte er det enklest og billigst å bestille en flyreise eller hotell direkte.
  • Velg kjente reiseselskap.
  • Ta skjermdump underveis, slik at du holder oversikt. I tillegg har du dokumentasjon ved en eventuell klagesak i etterkant.
  • Betal med kredittkort – da har du kortgarantien på plass hvis det oppstår problemer.

Kilde: Forbrukerrådet/Forbruker Europa

Les også: UD advarer mot å reise til enkelte områder i Etiopia

For det flere av reisenettsidene har til felles, er uoversiktlig prisinformasjon, hvor også mange presser forbrukeren til å tro det er få plasser igjen eller, at tilbudet kun gjelder en begrenset periode, ifølge Forbrukerrådet.

Som oftest blir også den totale prisen for reisen en helt annen når man kommer til betalingen, og ifølge Forbrukerrådet er dette i strid med EUs regelverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nedslående resultat

– EU-kommisjonen har undersøkt 352 nettsider. Resultatet er nedslående. Hele to av tre (235 reisenettsider) hadde upålitelig prising, opplyser Forbrukerrådet.

– Lurer forbrukeren

Reise- og bookingsider på nett bruker en rekke måter for å få forbrukeren på kroken. Forbrukerrådet anbefaler derfor å sjekke følgende:

Prisene øker: Er prisen du ender opp med å betale den samme som prisen du fant opprinnelig? I én av tre av de undersøkte nettstedene økte prisen underveis i bestillingsprosessen.

Lokketilbud: Et av fem tilbud viste seg å være rene lokketilbud som det ikke gikk an å bestille.

Forvirrende prising: Et av tre tilbud hadde uklar eller forvirrende prising.

«Siste rom eller siste sete»: Slike påstander er ofte feil. En av fire slike meldinger viste seg kun å gjelde for eget nettsted, ikke for hotellet eller flyet som helhet.

Les også:

– Fort deg og vær fleksibel hvis du vil reise til Syden i sommer

Tips til å spare penger på reise - fra en som har besøkt alle verdens land

– Styr unna dobbel avbestillingsforsikring