Byliv og båtliv på Skøyen

Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten står for skribentens regning. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Stig Hvide Smith, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund, advarer i Aftenposten 15. mars om en «katastrofe for båtmiljøet i hovedstaden». Bakgrunnen er at en helhetlig områdeplan for Skøyen er på vei til Oslo bystyre. Den innebærer å utvikle boliger, næring, park og nye felles funksjoner blant annet på det som i dag er båtopplagsplasser innerst i Bestumkilen.

Det stemmer at planen legger opp til å fjerne 199 plasser i sjøen og omtrent 1500 opplagsplasser på land. Men båtfolket er ikke glemt av den grunn. Bystyret vedtok allerede i 2017 at plassene skal erstattes.

Utviklingen av Fjordbyen har vært en av de store suksesshistoriene i Oslo de siste tiårene. Det har vært både het debatt og protester underveis, men de fleste Oslo-folk mener i dag at områder som Sørenga, Bjørvika og Tjuvholmen er flotte tilskudd til byen. Badstuflåter og nye badeanlegg har åpnet fjorden for hele befolkningen. Nå har vi mulighet til å utvide fjordbyen vestover og gi de samme kvalitetene til denne siden av byen.

Naturligvis skal vi også ha plass til båtliv i Oslo i fremtiden. Men det betyr ikke at vi trenger å disponere noe av den mest attraktive kommunale eiendommen i byen kun til båtopplagsplasser. Med områderegulering Skøyen kan vi få plass til både båtliv og byliv for enda flere i fremtiden.

Eivind Trædal, gruppeleder, Oslo MDG og leder, samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre